تاریخ امروز۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
Theory of Revolution

نظریه پردازی انقلاب ها

نظریه پردازی انقلاب ها کتابی است در باب پاسخ به این پرسش ها که آیا دورۀ انقلاب به سر آمده؟ آیا عمر آن در سال ۱۹۸۹ به پایان رسید؟ آیا به طور کلی، انقلاب تاریخی طولانی را پشت سر گذاشته است؟

به نظر نمی رسد در مناطقی مانند ساحل غربی رود اردن و غزه، مکزیک، الجزایر یا پرو، ضرورتاً این دوران به سر آمده باشد و شاید هم انقلاب در بسیاری از مناطق دیگر پشت دروازه های شان باشد. شاید گفتمان انقلاب در حال تغییر است؛ ممکن است خاستگاه ها و کانون های بین المللی در حال جابه جایی باشد؛ شاید کنشگران و فعالان انقلاب در حال عوض شدن هستند! همۀ اینها می توانند به احتمال و اندازه­ ای درست باشند. در هر حال، انقلاب تا پایان تاریخ با ما خواهد بود، چیزی که به فرض پذیرش گفتۀ فرانسیس فوکویاما وجود دارد اما از نظر پنهان است.

خلاصه ای از کتاب

تنها مطالعۀ ژرف تاریخی و بررسی گستردۀ جغرافیایی می تواند آیندۀ انقلاب ها را روشن سازد. به همین دلیل است که برداشت های نظری و علمی مختلف را در این کتاب بررسی کرده ایم. عنوان کتاب بیانگر منظور ماست: می خواهیم با توجهی دقیق تر برنوآوری های نظری، مباحث علمی را دربارۀ انقلاب ها بررسی کرده، برداشت ها و رویکردهای جدید و نوظهور را دریافته و آنها را به طور نظری و تجربی گسترش دهیم، قلمرو علوم مختلف را درنوردیده و مرزهای آنها را کم رنگ تر کنیم.

بیشتر ما به عنوان جامعه شناس در تهیۀ این کتاب همکاری کرده ایم، ولی خوب می دانیم این اثر در قلمرو علوم اجتماعی است که دامنه ای بین رشته ای دارد. به علاوه، در مطالعۀ دقیق متون مربوط به انقلاب ها از دهۀ ۱۹۷۰ به این سو، نمی توان کار جامعه شناسان و مجالات آنها را نادیده گرفت ( این وضیعت نشان می دهد که فعالیت مزبور، زمینۀ بین رشته ای را فراگرفته، و مجموعه مقالات حاضر هم بر این امر گواهی می دهد).

Revolution

در این کتاب دامنه گسترده ای از علوم شامل جامعه شناسی، تاریخ ، سیاست، مطالعات قومی، جنسی، فرهنگی و جامعه شناسی، در مقیاسی محدودتر به کار گرفته شده است. رویکردهای نظری متفاوت شامل دیدگاه های دولت ـ محوری، نظریه های ساختاری، تحلیل نظام جهانی،الگوهای نخبگی، نظریه های جامعه شناختی و فمینیسم، در این کتاب به طور منظم دنبال شده است.

کتاب نظریه پردازی انقلاب ها را که انتشارات نی به چاپ رسانده است ترجمه ای است از فرهنگ ارشاد بر متن اصلی کتاب که نویسنده آن جان فورن است. شما می توانید خلاصه ی تهیه شده توسط بنیاد بین المللی تئوری ها و دکترین ها از این کتاب را در ادامه دانلود و مطالعه فرمائید.

مشخصات کلی کتاب

عنوان: نظریه پردازی انقلاب ها

نویسنده: جان فورن

مترجم: فرهنگ ارشاد

ناشر: نشر نی

شما می توانید خلاصه ی تهیه شده توسط وب سایت ما از این کتاب را دانلود و مطالعه بفرمائید.

دانلود کتاب نظریه پردازی انقلاب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *