تاریخ امروز۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
Einstein and Buddha Cover

نسبیت و نیروانا

نسبیت و نیروانا

نسبیت و نیروانا ؛ انیشتین چهره‌ی شاخص علم فیزیک در سال ۱۹۰۵، در بیست و شش سالگی دنیای علم را با نظریه‌ی خاص نسبیت خویش به لرزه افکند و مفاهیم بنیادین واقعیت را متحول ساخت؛ از سویی لیدار تاگوتاما که امروزه بودا نامیده می‌شود در قرن ۵ قبل از مسیح در شمال هند به دنیا آمد و پایه‌های بودیسم را با نگرشی جدید بر زندگی و حالات معنوی بنا نهاد.

در ۳۰۰ سال گذشته به علم و مذهب به منزله‌ی دو حوزه‌ی مخالف و متضاد نگریسته شده است اما با مقایسه‌ی نظریه‌های این دو فرد کاملا متفاوت از نظر زمانی و موضوع حقایق مشابهی به دست می‌آید.

در واقع با مقایسه و بررسی نظریه‌ها و گفته‌هایی از انیشتین و دیگر فیزیک‌دانان امروزی با گفتار عرفای شرق خصوصا بودا در حوزه‌هایی چون ماهیت زمان و ماده، یکپارچگی تمام پدیده‌ها، توصیف واقعیت از طریق تناقض، رابطه‌ی میان ناظر و نظارت‌شونده و نیاز به آزمایش دانش، به شباهتی عجیب ولی واقعی دست می‌یابیم.

 

نسبیت و نیروانا ؛ پنجره ایی به تجربۀ بشری

کتاب نسبیت و نیروانا برخی موضوعات از جمله تجربه‌ی بشری، معیار حقیقت، موارد ذهنی و عینی، توهمات، امواج، ذرات و ماده زمان و فضا و وحدت و کثرت را از دو دیدگاه فلسفی دینی و فیزیکی بررسی کرده است. این کتاب با بررسی تطبیقی این دو دیدگاه به آشکار کردن شباهت میان علم و دین پرداخته است.

نسبیت و نیروانا مجموعه منحصربه فرد نقل قول های مشابه این مطلب را آشکار می کند که چطور علم مدرن و افکار باستانی شرق ما را به حقیقتی واحد هدایت می کنند.

کتاب نسبیت و نیروانا می گوید دستاوردهای متضاد- مشاهدات علمی و تعمقات معنوی – چطور به شکلی واضح به عقاید مشابه حیرت انگیزی درباره طبیعت جهان و جایگاه ما در آن می رسند.

این کتاب بیش از صد نمونه از این عقاید مشابه را ارائه می کند، ازجمله نقل قول هایی از: آلبرت اینشتین–نیلز بوهر–اروین شرودینگر-ورنر هایزنبرگ-دیوید بوهم-بودا-اوپانیشادها-چانگ تسه-دی.تی.سوزوکی-دالای لاما.

این کتاب بینش هایی ساده و نقل شدنی را در اختیار خوانندگان می گذارد که می تواند شکاف بین علم و معنویت را پر کند. اگر منبع هر نقل قولی را با دست بپوشانید، نمی توانید بگویید کی، کِی، چه گفته است.

نسبیت و نیروانا

مشخصات کلی کتابِ  نسبیت و نیروانا
عنوان: نسبیت و نیروانا
نویسنده: تامس جی . مک فارلین
مترجم: آرزو احمی
ناشر: پیکان

 

دانلود گزیده ی کتاب نسبیت و نیروانا   تهیه شده در بنیاد بین المللی تئوری ها و دکترین ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *