تاریخ امروز۱۰ فروردین ۱۴۰۳
Cosmos A Personal Voyage

کیهان ؛ سفر شخصی

کیهان ؛ سفر شخصی

کیهان ؛ سفر شخصی (Cosmos: A Personal Voyage) یک مجموعه تلویزیونی سیزده قسمتی است که در سال ۱۹۸۰ توسط کارل سیگان (Carl Sagan)، خانم آن درویان (Ann Druyan) و استیون سوتر (Steven Soter) نوشته شد و ساگان به عنوان مجری برنامه ان را اجرا کرد.

 

کیهان ؛ سفر شخصی از منظر آمارها و منتقدین

این مجموعه طیف وسیعی از موضوعات علمی، از جمله منشاء حیات و چشم‌اندازی از جایگاه ما در جهان را پوشش می‌دهد. به دلیل کتاب همراه و آلبوم موسیقی متن پر فروش خود «کیهان ؛ سفر شخصی» به طور گسترده ای شناخته می شود.

این سریال اولین بار در سال ۱۹۸۰ توسط سرویس پخش عمومی پخش شد و تا زمان جنگ داخلی (۱۹۹۰) پربیننده ترین سریال در تاریخ تلویزیون عمومی آمریکا بود. از سال ۲۰۰۹، این سریال همچنان پربیننده ترین سریال PBS در جهان بود.  «کیهان ؛ سفر شخصی» برنده دو جایزه امی و یک جایزه پیبادی شد و از آن زمان در بیش از ۶۰ کشور پخش شده و بیش از ۵۰۰ میلیون نفر آن را دیده اند. کتابی نیز به همراه این مجموعه منتشر شد. دیوید ایتزکف نیز که از منتقدین مشهورِ نیویورک تایمز هم آن را “نقطه عطف برای برنامه های تلویزیونی با مضمون علمی” توصیف کرده است.

کیهان ؛ سفر شخصی

کیهان ؛ سفر شخصی مجموعه ای منحصربفرد و پر هزینه

«کیهان ؛ سفر شخصی» با بودجه ۶٫۳ میلیون دلاری تولید شد و بیش از ۲ میلیون دلار نیز به تبلیغات برای آن اختصاص یافت. فرمت این برنامه شبیه به مستندهای قبلی بی بی سی مانند تمدن کنت کلارک، صعود انسان اثر جاکوب برانوفسکی و زندگی سیاره زمین اثر دیوید آتنبرو است. با این حال، برخلاف سریال‌هایی که تماماً بر روی فیلم فیلمبرداری می‌شدند، کاسموس از نوار ویدئویی برای صحنه‌های داخلی و جلوه‌های ویژه استفاده می‌کرد، و از فیلم برای فیلم‌برداری بیرونی و لوکیشن استفاده می‌شد. این فرمت ترکیبی فیلم-ویدئو در آن زمان در تلویزیون بریتانیایی معمول بود، اما کمتر در تولیدات مستندمورد استفاده قرار می گرفت.

کیهان ؛ سفر شخصی و آلبومِ موسیقی ایی به همان شهرت

این مجموعه به دلیل استفاده پیشگامانه از جلوه‌های ویژه قابل توجه بود که به ساگان اجازه می‌داد به ظاهر در محیط‌هایی قدم بزند که در واقع مدل هستند و نه مجموعه‌هایی با اندازه کامل. اما از سویی دیگر موسیقی متن این مجموعه شامل قطعاتی بود که توسط آهنگساز یونانی ونجلیس ساخته و ضبط شده بود. قطعاتی مانند؛ مانند آلفا، پولستار، و بهشت و جهنم قسمت ۱ که آخرین موومان آن به عنوان موسیقی تم اصلی مجموعه نیز به کار رفت.  موسیقی ونجلیس برای این مجموعه در خانه های بسیاری جای گرفت داد و سبب شد تا خود مجموعه هم مورد توجه مخاطبان در سراسر جهان قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *