تاریخ امروز۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

بازی ها ، روانشناسی روابط انسانی

بازی ها ، روانشناسی روابط انسانی

بازی ها ، روانشناسی روابط انسانی ؛ بازی ها ، روانشناسی روابط انسانی کتابی است در بابِ روانشناسی روابط انسانی. در مقدمه این کتاب می خوانیم که؛

دکتر اسپیتز متوجه شد نوزادانی که پس از تولد برای مدتی طولانی از آغوش محروم می گردند، رفته رفته دچار افت روحی غیرقابل جبرانی می شوند و چه بسا سرانجام با ناراحتی های روانی ناشی از آن از پا درآیند.

این ملاحظات به ظهور فرضیۀ گرسنگی محرک در نوزاد انجامید، و همچنین دال بر آن بود که مطلوب ترین محرک ها آنهایی هستند که از راه صمیمیت جسمی عمل می کنند. با در نظر گرفتن تجربه های روزمره، پذیرش این نتیجه گیری چندان شاق و گران نیست. نظیر چنین پدیده ای در بزرگسالانی هم که در معرض محرومیت احساسی واقع می شوند، دیده می شود.

 

بازی ها ، روانشناسی روابط انسانی و تشبیه محرومیتِ عاطفی به زندان انفرادی

به تجربه ثابت شده است که این گونه محرومیت ها ممکن است باعث روان پریشی (پسیکوز) موقت شود، یا دست کم شخص را دچار اختلالات روانی سازد. در حقیقت زندان انفرادی از جمله تنبیهاتی است که حتی زندانیانی که در برابر شکنجه سخت و مقاوم بوده اند، از آن وحشت دارند، این یکی از روش های معروف برای واداشتن به همکاری سیاسی است.

از لحاظ زیست شناختی، این امکان هست که محرومیت های عاطفی و احساسی موجد و محرک تغییراتی عضوی در بدن شوند. اگر نظام فعال کنندۀ شبکۀ اعصاب در ساقۀ مغز به اندازۀ کافی تحریک نشود، تغییراتی (دست کم غیرمستقیم) در جهت فساد یاخته های عصبی صورت می گیرد.

آنچه را تاکنون در اینجا بیان شد می توان در این عبارت خلاصه کرد: «اگر نوازش نشوی، مُخت می پُکد.» یک هنرپیشۀ سینما ممکن است نیاز داشته باشد در هفته صدها تشویق و نوازش از دوستداران گمنام دریافت کند تا مُخش به اصطلاح نپُکد، در حالی که سلامت جسمی و روانی یک دانشمند احتمالاً تنها مستلزم دستی است که استادی سرشناس سالی یکبار محض تشویق به پشتش بنوازد.

بنابراین نوازش ر ا می توان واحد اساسی عمل اجتماعی نامید. تبادل نوازش ها رفتار متقابلی را تشکیل می دهد که واحد آمیزش اجتماعی است. تا آنجا که نظریۀ بازی ها مربوط است، اصلی که در اینجا مطرح می شود این است که وجود هر آمیزش اجتماعی، هرچه که باشد، برفقدان آمیزش اجتماعی مزیتی زیستی دارد. این اصل در آزمایش هایی که دکتر اس.لوین روی موش ها انجام داد، نشان داده شده است.

نتیجۀ این آزمایش ها این بود که نه تنها رشد جسمی و فکری و عاطفی، بلکه رشد بیوشیمیایی مغز و حتی مقاومت در مقابل لوسمی نیز به نحو مؤثری تحت تأثیر نوازش قرار دارند. جنبۀ مهم این آزمایش ها این بود که نشان داد نوازش های ملایم و شوک های الکتریکی دردناک در سلامتی جانور تأثیر مساوی دارند.

بازی ها

مشخصات کلی کتاب
عنوان: بازی ها، روانشناسی روابط انسانی
نویسنده: اریک برن
مترجم: اسماعیل فصیح
ناشر: ذهن آویز

دانلود گزیده ی کتاب بازی ها، روانشناسی روابط انسانی  تهیه شده در بنیاد بین المللی تئوری ها و دکترین ها 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *