تاریخ امروز۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
Thermodynamic

قوانین ترمودینامیک ؛ چکیده قانون اول و دوم

قوانین ترمودینامیک ؛ چکیده قانون اول و دوم

 

قوانین ترمودینامیک ؛ چکیده قانون اول و دوم ؛ در این پست تلاش کرده­ ایم تا دو مورد از چهار قانون مشهور به قوانین ترمودینامیک (قانون صفر، قانون اول، قانون دوم، قانون سوم) را به صورتی چکیده معرفی کنیم. قوانین ترمودینامیک به چهار قانونی فیزیکی گفته می‌شود که از واحدهای اصلی فیزیک، (مانند فشار، انرژی و آنتروپی) برای توصیف سیستم‌های‌ترمودینامیکی در یک تعادل‌گرمائی استفاده می‌کند. قوانین عنوان شده به توضیح این موضوع می‌پردازند که هریک از این واحدهای اصلی در شرایط گوناگون چگونه رفتار می‌کنند و بعضی از پدیده‌ها مانند حرکت‌دایمی را منع می‌نماید.

 

قانون اول ترمودینامیک

گرما شکلی از انرژی و انرژی پایسته است. بیان این قانون به شکل معادله عبارت است از که WـQ=U∆ در آن U∆ تغییر انرژی داخلی سیستم است، Q انرژی گرمایی دریافتی سیستم، و کار W کار انجام شده در سیستم است (در فیزیک حرف بزرگ یونانی دلتا، ∆، نماینده «تغییر» در یک کمیت است). در «ترمودینامیک»، «ترمو» به معنی گرما و «دینامیک» به معنی کار است.

بیان این قانون به شکل معادله عبارت است از که WـQ=U∆ در آن U∆ تغییر انرژی داخلی سیستم است، Q انرژی گرمایی دریافتی سیستم، و کار W کار انجام شده در سیستم است (در فیزیک حرف بزرگ یونانی دلتا، ∆، نماینده «تغییر» در یک کمیت است). در «ترمودینامیک»، «ترمو» به معنی گرما و «دینامیک» به معنی کار است.

قانون اول یکی از مهم‏ترین قانون‏های فیریکی است. به زبان ساده، تکرار قانون بقای انرژی به خلق و نه از بین می‏رود، بلکه ممکن است از حالتی به حالت دیگر تغییر کند.

مایر پزشک فاقد تحصیلاتی در زمینه فیزیک بود. وقتی به عنوان پزشک در یک کشتی هلندی در جنوب شرقی آسیا خدمت می‏کرد پی برد که خون ملوانان بیش از حد سرخرنگ است. فکر می‏کرد که گرمای نواحی گرمسیر آهنگ سوخت و ساز را افزایش داده و در نتیجه به افزایش اکسیژن خون ملوانان انجامیده است. او در استدلال خویش یک گام پیش‏تر رفت: فعالیت‏های عضلانی (کار) نیز گرما تولید می‏کنند و باید بین کار و گرما رابطه‏ای برقرار باشد.

قوانین ترمودینامیک

قانون دوم ترمودینامیک

گرما به خودی خود از جسم سردتر به جسم گرم‏تر جاری نمی‏شود. بنابراین قانون، بسیاری از فرایند‏ها در طبیعت بازگشت‏ناپذیرند و هیچ‏گاه به عقب برنمی‏گردند.

احکام معادل قانون دوم فراوان اند، که هر کدام را دانشمند متفاوتی در زمان متفاوتی تدوین و اعلام کرده است. بنابراین قانون، بسیاری از فرایند‏ها در طبیعت بازگشت‏ناپذیرند و هیچ‏گاه به عقب برنمی‏گردند: سوخت مصرف شده برای همیشه از بین می‏رود، املت را نمی‏توان به تخم مرغ تبدیل کرد، ماشین‏های منزوی نمی‏توانند در حال حرکت دائم بمانند. این قانون جهت زمان را نیز تعیین می‏کند (زمان نمی‏تواند به عقب برگردد.)

در سال ۱۸۶۵ کلاوزیوس اصلاًح آنتروپی را به عنوان معیار بی‏نظمی و یا کاتوره‏ای بودن هر سیستم به کار برد. هرچه سیستم بی‏نظم‏تر و کاتوره‏ای‏تر باشد، آنتروپی آن افزایش می‏یابد، و هنگامی که به آب گرما می‏دهند و به بخار تبدیل‏اش می‏کنند آنتروپی آن حتی بسیار بیشتر هم می‏شود. آنتروپی هر سیستم بازگشت‏ناپذیر باید افزایش یابد، بنابر این آنتروپی عالم در حال افزایش است.

بنابر قانون سوم ترمودینامیک، که سرد کردن یک جسم تا دمای صفر مطلق ناممکن است. این دما معادل Cº ۱۵/۲۷۳ (Fº ۶۷ º/۴۵۹) است.

جان دبلیو کمپل آمریکایی (۱۹۱۰ـ ۱۹۷۱) نویسنده داستان‏های علمی ـ تخیلی قوانین ترمودینامیک را از این قرار تعبیر کرده است؛

اولین قانون ترمودینامیک: نمی‏توانی ببری.

دومین قانون ترمودینامیک: نمی‏توانی مساوی کنی.

سومین قانون ترمودینامیک: نمی‏شود که از این بازی خلاص شوی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *