تاریخ امروز۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
John Alan Lee

جان لی و نظریه اش در مورد عشق (مدل رنگ های اصلی)

جان لی و نظریه اش در مورد عشق (مدل رنگ های اصلی)

جان لی و نظریه اش در مورد عشق (مدل رنگ های اصلی)  ؛ جان آلن لي در دهة ۱۹۷۰ با اجراي تحقيقاتي در پي اين بود كه مردم چگونه عشق را با همه گونه‌هايي كه دارد تجربه مي‌كنند. او قصد داشت با اين كار از جريان عشق در غرب افسانه‌زدايي كند.

جان آلن لی  نویسنده، فعال دانشگاهی و سیاسی کانادایی بود که به دلیل تحقیقات آکادمیک خود در زمینه جنبه های جامعه شناختی و روانشناختی عشق به عنوان یکی از مدافعان اولیه حقوق دگرباشان جنسی در کانادا شناخته می شود.

او در سال ۱۹۳۳ در ماکسویل، انتاریو به دنیا آمد، پس از اینکه پدرش خانواده را رها کرد و مادرش از نظر مالی و عاطفی قادر به مراقبت از لی و برادرش دیوید نبود، جان لی به عنوان یک بخش از انجمن حمایت از کودکان استان بزرگ شد.

او در جوانی کارگر کارخانه و اتحادیه کارگری بود و در انتخابات ۱۹۵۸ به عنوان کاندیدای فدراسیون مشترک المنافع تعاونی در حوزه انتخاباتی برودیو نامزد شد.

جان آلن لی در کتاب خود به نام «رنگ‌های عشق»، به دنبال پاسخی برای این پرسش است که، مردم چگونه عشق را بـا همـه گونه‌هايي كه دارد تجربه مي‌كنند. از آن‌جا که تعریفی که از عشق در کتاب‌ها و فیلم‌ها ارائه می‌شود، با آن‌چه که در زندگی واقعی اتفاق می‌افتد معمولاً متفاوت است، جان لی در جریان مطالعاتش قصد داشـت از مفهوم عشـق در غـرب افسانه‌زداي كند. او سبك‌هاي عشق را به رنگ‌ها تشبيه كرد.

تحصیلات و زندگی خصوصی

در سال ۱۹۶۴، جان لی به عنوان یک “فعال همجنسگرای مخفی” برای اعتراض به تصویرهای غیرمنصفانه و مغرضانه افراد از دگرباشان شروع به کار کرد. جان لی در ابتدا این کار را به صورت ناشناس یا با نام مستعار انجام داد، اما در سال ۱۹۷۴ رسماً در برنامه تلویزیونی انتاریو جودی لامارش ظاهر شد و یکی از اولین چهره های حرفه ای کانادا شد که تا به حال به عنوان همجنسگرا ظاهر شد.

در سال ۱۹۷۵، او یکی از بنیانگذاران اتحادیه دانشگاهی همجنسگرایان دانشگاه تورنتو بود. در سال ۱۹۷۹، او سازمان دهنده اعتراض حقوق دگرباشان جنسی بود که شامل یک تحصن سه روزه در دفاتر دادستان کل استان روی مک مورتری بود. پس از عملیات صابون در سال ۱۹۸۱، او یکی از بنیانگذاران کمیته حق بر حریم خصوصی بود. او همچنین در سازمان‌های دیگری از جمله باشگاه سیرا، عفو بین‌الملل و انجمن مذهبی دوستان فعال بود.

در اواخر عمر او در یک گروه فعال کانادایی حق مرگ، فعال بود. اگرچه او در سلامتی نامناسب بیماری لاعلاجی نداشت، اما مدافع این بود که باید حق مرگ را داشته باشد به این دلیل که زندگی اش کامل شده است و دیگر چیز جدیدی که بخواهد انجام دهد یا به دست آورد ندارد. در این دوران، او همچنین زندگی نامه خود را با عنوان عشق همجنس گرا احمق، به عنوان یک سند رایگان در وب سایت خود منتشر کرد. او در ۵ دسامبر ۲۰۱۳ به زندگی خود پایان داد.

سه سبک اصلی عشق

جان لی به تبعیت از سه رنگ اصلی، سه سبک اصلی برای عشق قائل شده است. این سه سبک عبارتند از:

۱) عشق به یک فرد ایده‌آل، ۲) عشق به عنوان یک بازی و ۳) عشق به عنوان دوستی.

جان لی در کتاب خود به نام «رنگ‌های عشق» که در سال ۱۹۷۳ منتشر شد، انواع عشق را با رنگ‌های اصلی مقایسه کرده است. درست همان گونه که سه رنگ اصلی وجود دارد، جان لی سه سبک اصلی هم برای عشق قائل شده است. این سه سبک عبارتند از: ۱) عشق به یک فرد ایده‌آل، ۲) عشق به عنوان یک بازی و ۳) عشق به عنوان دوستی.

جان لی

مدل رنگ های اصلی

جان لی درادامه تشبیه خود می‌گوید که همان گونه که سه رنگ اصلی با یکدیگر ترکیب شده و رنگ‌های مکمل را به وجود می‌آورند، این سه سبک اصلی عشق نیز می‌توانند با یکدیگر ترکیب شده و ۹ سبک متفاوت و ثانویه عشق را به وجود آورند. برای مثال، ترکیبی از سبک‌های اول و دوم به عشق شیدایی یا عشق وسواسی می‌انجامد.

شش سبک عشق از دید جان لی

سه سبک اصلی

  • عشق به یک فرد ایده‌آل
  • عشق به عنوان یک بازی
  • عشق به عنوان دوستی

سه سبک ثانویه

  • عشق شیدایی- وسواسی (ترکیب ۱ و ۲ اصلی)
  • عشق واقع‌گرایانه و عملی (ترکیب ۲ و ۳ اصلی)
  • عشق فداکارانه (ترکیب ۱ و ۳ اصلی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *