تاریخ امروز۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
Why Wind

چرا باد می‌ وزد

چرا باد می‌ وزد : پیشینه آب و هوا و گرم شدن زمین

چرا باد می‌ وزد کتابی است  قابل فهم و جالب و راهنمایی توانمند برای شناسایی وضع آب و هوای کره زمین؛ کتابی که پس از خواندن آن برایمان تردید باقی نمی‌ماند که به دگرگونی‌های جوی، پر دامنه و فوری در سبک زندگی و رفتار و کردارمان نیاز داریم.

بیل مک کمی بنرا باد می‌وزد، با بیانی قابل فهم و با بهره‌گیری از حکایت‌های واقعی، توضیح می‌دهد که چگونه این ماجراها از وضع آب و هوا و نادیده انگاشتن پیامدهای آن از جانب آدمی، متأثر شده‌اند.

علم هواشناسی به آرامی و تدریجی در خلال متن بیان می‌شود، به نحوی که فهم وضع آب و هوا به جزئی یکپارچه از داستان‌ها و ماجراهایی بدل می‌شود که طی این کتاب نقل شده‌اند. مولف کتاب، با نتیجه‌گیری از تاثیر تمدن دوران معاصر بر تغییرات اقلیم و پیامدهای دگرگون‌ساز آن بر کره زمین، خواننده را به اقدامی فوری فرا می‌خواند تا آثار گرمایش جهانی بر نسل‌‎های آینده را تعدیل و حتی‌الامکان حذف کند.

بخش هایی از کتاب چرا باد می وزد ؛

همچنان که خورشید سپیدمان از افق سر می زند ، پرتوهای گرمابخش اش را به سوی ما روانه می کند . همین پرتوها زمین و اقیانوس ها را گرم می کند ، دمای سطح دریا را بالا می برد ، سبب می شود رطوبت از سطح دریاها تبخیر شود و تا جو بالا رود و ابرها را تشکیل می دهد ، طی این فرآیند ، گردشی محلی را به حرکت در می آوردکه سبب وزش باد می شود. ماجرای اینکه بادها از کجا می آیند، به چند دلیل حکایت چندان ساده ای نیست.

اولا ، خورشید تابشگر کاملی نیست و مقدار تابش یکنواختی ندارد. سطح آن خالدار و دارای مناطقی سرد است که به صورت لکه های تاریک ظاهر می شوندکه حدود هریازده سال یک بار شدیدتر و با افزایشی در تابش خورشید توام می شود.در نتیجه این لک های خورشیدی ، اختلاف در مقدار انرژی گسیل شده به زمین حدود دو دهم درصد است. این اختلاف سبب تداخل در سیگنال های رادیویی می شود و کافی است که برخی از ناظران را به ادعای افزایش محصولات کشاورزی ناشی از افزایش دما سوق دهد.

تاثیر در آب و هوای جهانی؛

تاثیر دیگر در آب و هوای جهانی از این واقعیت است که زمین خورشید را دور می زند و مهمترین تاثیر در ایجاد تابش نایکنواخت خورشید  ناشی از این است که زمین حول محور خود می چرخد .باد دائما به هرسو می رود ، عامل محرک آن یافتن دمای معتدل و متوسطی است.

اما هوا مشخصه ی دیگری هم دارد که به حرکتش می انجامد: فشار. فشار هوا عبارت است از گازی متشکل از مولکول هایی که در همه جهت ها حرکت می کند، به یکدیگر برخورد می کند ، بر می گردند و بر هر چیزی که در مسیرشان قرار گیرد فشار وارد می کنند. نیروی گرانش هم بر  افزایش فشار تاثیر دارد.

wind art

نیروی گرانش مولکول های هوا را تحت وزن تمامی هوای واقع در بالا به یکدیگر فشار می دهدو آنها را می چلاند. در هر لحظه ی معین نواحی مختلف سطح کره زمین دارای اختلاف دما و فشار است. نواحی پر فشار گرایش دارند که هوا را به سوی نواحی کم فشار برانند ، که سبب وزش باد می شود.

در نزدیکی زمین ، حرکت آزاد باد بر اثر وارد آمدن نیرویی کند کننده ی موانعی چون تپه ماهواره ها ، درختان و سطح های ناهموار زمین آهسته می شود ، درحالی که در نواحی بالاتر ، باد آزادانه و بنابراین سریع تر جریان می یابد. این تفاوت جریان بادهای سریع تراز های بالاتر را ممکن می کند که حول نواحی پرفشار و کم فشار به صورت مارپیچ حرکت کنند در حالی که بادهای کند تر ترازهای پایین تر به داخل نواحی کم فشار کشیده می شوند.

مشخصات کلی کتاب

عنوان: چرا باد می وزد

نویسنده: ماتیس لوی

مترجم: بهرام معلمی

ناشر: مازیار

دانلود گزیده کتاب چرا باد می وزد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *