تاریخ امروز۹ فروردین ۱۴۰۳
Welcome to genum

به ژنوم خوش آمدید

به ژنوم خوش آمدید ؛ راهنمای حال، گذشته و آینده ژنتیک

به ژنوم خوش آمدید سفری آموزنده و شگفت‌انگیز در علمی است که به طور فزآینده‌ای منشا ما را آشکار می‌کند و نوید آینده بهتر را می‌دهد. کتاب با نثر روان و خواندنی، فهم مهم‌ترین لحظه در تاریخ زیست‌شناسی را به خواننده ارائه می‌دهد. نویسندگان کتاب خدمتی واقعی به کسانی کرده‌اند که می‌خواهند در گفتمان بزرگی که اکنون درعلم و پزشکی در جریان است شرکت جویند.

ما گاهی می شنویم که مردم چنین چیزهایی می گویند «خلاقیت در خانواده ما موروثی است» یا «من این کمر درد را به ارث بردم» یا تمام زنان خانواده ما بیشتر از ۸۰ سال عمر می کنند. » غالبا برای اشخاص این سوال پیش می آید که خصایص، استعداد ها یا بیماری های خود را چگونه کسب می کنند.

ژن هایی را که از والدین خود به ارث می بریم رشد بدن و طرز کار آن را هدایت می کنند. محل زندگی ، کاری که می کنیم، و محیط زیست فردی ما که از درون زهدان آغاز می شود، نیز نقش مهمی در تعیین سرشت ما دارد. تغذیه ، ورزش، و آموزش فقط چند عامل موثر بر روی بهداشت و رفتار ما هستند.

مثلا دوقلوهای همانند با وجودی که ژن های همانندی دارند اما به علت عوامل مربوط به محیط زیست، شخصیت، ناتوانی، مهارت و گاهی ظاهر متفاوتی پیدا می کنند.

به ژنوم خوش آمدید همچنین  منبعی است عالی برای تمام دانشجویانی که در هر سنی، می‌خواهند  در خصوص قدرت و امکانات DNA بیشتر یاد بگیرند.

Genum

بخش هایی از کتاب به ژنوم خوش آمدید ؛

به مدت دو هزار سال کمی از دانشمندان به فهم ارسطو از ژنتیک دست یافتند. نظریه های دیگری نیز در مورد وراثت در طی این قرون ابراز شد. مانند نظریه آدم کوچولو ـ اعتقاد به این که هر فردی در ابتدا به شکل بسیار کوچکی دریک سلول تولید مثل درست می شود ـ یا نظریه پان اسپرمی نظریه ـ اعتقاد به این که ترشحات سراسر بدن در تولید فرزندان دخالت دارد ـ به مدت درازی غالب بود.

ولی پس از آن که راهب اتریشی گرگور مندل نخود در باغچه دیرش پرورش داد همه مفهوم علمی قوانین وراثت را دریافتند. مندل فقط یک راهب پرورش دهنده نخود نبود. او که فرزند یک کشاورز روستایی بود دانشمندی تعلیم یافته در سنت بزرگ روشنگری بود و در بهترین آکادمی ها و دانشگاه های اروپای مرکزی آموزش دیده بود عمر خود را به عشق بین خداوند و علم تقسیم کرد. مندل درسال ۱۸۴۳، در سن ۲۱ سالگی به دیر سنت توماس در برون رفت که اکنون در چکسلواکی واقع است.

مشخصات کلی کتاب

عنوان: به ژنوم خوش آمدید

نویسنده: رابرت دوسالمایکل یودل

مترجم: محمدرضا توکلی صابری

ناشر: مازیار

دانلود گزیده کتاب به ژنوم خوش امدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *