تاریخ امروز۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
elaine hatfield

نظریه عشق الین هاتفیلد

نظریه عشق الین هاتفیلد (عشق دلسوزانه در مقابل عشق شهوانی)

نظریه عشق الین هاتفیلد؛ به عقیده الین هاتفیلد، روان‌شناس، عشق دو نوع اصلی بیشتر ندارد: عشق دلسوزانه و عشق شهوانی.
اِلین هتفیلد یک نظریه‌پرداز، پژوهش‌گر و متخصص مشهور روان‌شناسی اجتماعی و استاد فعلی دانشگاه هاوایی اهل ایالات متحده آمریکا است.
او دانش‌آموخته‌ی رشته روان‌شناسی در دانشگاه میشیگان و دانشگاه استنفورد است و به‌همراه الن اس. برشاید، از پیشگامان روان‌شناسیِ ارتباط بین فردی محسوب می‌شود. وی پژوهش‌های مهمی در زمینه پدیده‌ی جذابیت ظاهری انسان و رمانس دارد.

عشق دلسوزانه و عشق شهوانی

بر اساس نظریه عشق و به عقیده الین هاتفیلد، روان‌شناس، عشق دو نوع اصلی بیشتر ندارد: عشق دلسوزانه و عشق شهوانی.

مشخصه عشق دلسوزانه

عشق دلسوزانه، مشخصه‌اش احترام متقابل، دلبستگی، عاطفه و اعتماد است. عشق دلسوزانه معمولاً در فضایی از احساس درک متقابل و احترام مشترک برای یکدیگر، رشد می‌یابد.

مشخصه عشق شهوانی

مشخصه عشق شهوانی، هیجان شدید، جاذبه جنسی، اضطراب و عاطفه است. هنگامی که به این هیجانات شدید از سوی مقابل نیز پاسخ داده شود، فرد احساس خوشحالی و ارضاء می‌کند. امّا عشق یک سویه به احساس یأس و نومیدی و افسردگی می‌انجامد. به عقیده هاتفیلد، عشق شهوانی، عشقی گذرا است و معمولاً بین ۶ تا ۳۰ ماه بیشتر دوام نمی‌آورد.

elaine hatfield Index LOVE
عشق شهوانی چه زمانی برانگیخته می‌شود؟

به گفته هاتفیلد، عشق شهوانی هنگامی که انتظارات فرهنگی مشوّق عاشق شدن باشد، یا هنگامی که فردی با ایده‌های پیش پنداشته شما در مورد معشوق ایده‌آل مطابقت داشته باشد و یا هنگامی که حضور فرد دیگری باعث افزایش تحریک فیزیولوژیکی شما گردد، برانگیخته می‌شود.
عشق شهوانی ایده‌آل، سپس به عشق دلسوزانه که بسیار بادوام‌تر است منجر می‌گردد. با وجودی که اغلب مردم در جستجوی رابطه‌ای هستند که امنیت و پایداری عشق دلسوزانه و شدّت و حدّت عشق شهوانی را یکجا در خود داشته باشد، امّا به عقیده هاتفیلد چنین رابطه‌ای بسیار نادر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *