تاریخ امروز۹ فروردین ۱۴۰۳
Chistiye Elm

چيستي علم ؛ درآمدي بر مكاتب علم شناسي فلسفي

چيستي علم ؛ درآمدي بر مكاتب علم شناسي فلسفي

چيستي علم ؛ درآمدي بر مكاتب علم شناسي فلسفي ؛ چیستی علم کتابی است که هدف از تألیف آن، طرح ساده، روشن و ابتدائی نظرگاههای نوین درباره ماهیت علم است. در عصر جدید به علم ارج بسیار گذاشته می‌شود.

ظاهراً عموم چنین می‌پندارند که علم و روشهایش دارای خصوصیاتی ویژه است. نسبت «علمی» دادن به بعضی ادعاها، استدلالها و آثار تحقیقی به صورتی انجام می‌شود که نوعی امتیاز یا نوع خاصی اعتماد از آن اراده می‌شود.

چیستی علم ؛ پژوهشی در باب چیستی علم

«روش علمی چیست؟» که به حسب ادعا به نتایج خصوصاً ممتاز و قابل اتکاء منجر می‌شود؟ چیستی علم درآمدی است ساده و روزآمد به نظریات جدید علم شناسی فلسفی؛ و تا آنجا که امکان داشته، فارغ از اصطلاحات پیچیده است.

ارج‌گذاری به علم منحصر به زندگی روزمره و وسایل ارتباط جمعی نیست، بلکه آشکارا در کانونهای علم و تحقیق و در تمام اجزای جهان معرفت مشاهده می‌شود.

چیستی علم

چیستی علم ؛ ارج گذاریِ علم در عصر جدید

ظاهراً عموم چنین می پندارند که علم و روش هایش دارای خصوصیاتی ویژه است. نسبت «علمی» دادن به بعضی ادعاها، استدلال ها و آثار تحقیقی به صورتی انجام می شود که نوعی امتیاز یا نوع خاصی اعتماد از آن اراده می شود.

اما براستی اگر علم چنین ویژگی هایی دارد آن ها کدامند؟ «روش علمی» چیست که به حسب ادعا به نتایج خصوصاً ممتاز و قابل اتکا منجر می شود؟ این کتاب تلاشی است برای پاسخگویی به سوالاتی از این نوع.

در کتاب  چیستی علم می خوانیم

نظریه های علمی به شیوه ای دقیق از یافته های تجربی که با مشاهده و آزمایش به دست آمده اند، اخذ می شوند. علم بر آنچه می توان دید و شنید و لمس کرد و امثال اینها بنا شده است. عقاید و سلیقه های شخصی و تخیلات ظنی هیچ جایی در علم ندارند. علم آفاقی است. معرفت علمی معرفت قابل اطمینانی است، زیرا به طور آفاقی اثبات شده است.

مشخصات کلی کتاب

عنوان: چیستی علم ؛ درآمدي بر مكاتب علم شناسي فلسفي

نویسنده: آلن فرانسیس چالمرز

مترجم: سعید زیباکلام

ناشر: علمی

دانلود گزیده ی کتاب نظریه علمی چیست تهیه شده در بنیاد بین المللی تئوری ها و دکترین ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *