تاریخ امروز۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
einstein and his hairdresser

اینشتین به آرایشگرش چه گفت؟

اینشتین به آرایشگرش چه گفت؟

اینشتین به آرایشگرش چه گفت : از فیزیک برف تا شیمی قهوه و محاسبات خاص کرم ضدآفتاب…

چه چیزی قالب یخ را مات می‌کند؟ حمله‌ی کوسه‌ها چگونه هواپیما زا ایمن و بی خطر می‌کند؟ اگر گلوله‌ای به هوا شلیک کنید، آیا وقتی این گلوله پایین می‌آید می‌تواند کسی را بکشد؟

آیا غالبا خودتان را در حال فکر کردن به معمای کوچک حیات یافته‌اید؟ آیا هرگز به فکرتان رسیده است که چرا رنگ اقیانوس آبی است؟ یا چرا پرندگانی که روی خطوط انتقال برق فشار قوی نشسته‌اند، برق نمی‌گیرد؟

رابرت ل. ولک استاد ممتاز شیمی دانشگاه پیترزبورگ و مولف تحسین شده‌ی کتاب اینشتین چه چیزی را نمی دانست، نیاز به فهمیدن، و خوب فهمیدن را درک می کند.

وی اکنون توضیحات جالب تری را در مورد پدیده‌های روزمره‌ای چون نیروی گرانش ( اگر در آسانشوری در حال سقوط باشید، آیا پریدن به بالا در آخرین لحظات نجات‌تان میدهد؟) و صوت(  چرا رام کننده‌ی شیر صدای غرش شلاق را در می‌آورد؟ )، و در کنار مطالب فوق حقایق شگفت دیگری را نیز در این کتاب آورده است.

به طور مثال ما در بخشی از این کتاب می خوانیم که؛

همه چیز در حرکت است. شاید به آرامی در صندلی خود نشسته باشید اما اصلا بی حرکت نیستید.

منظورم این است که در حالی که بسیار آرام در آنجا نشسته اید زمین در زیر پایتان دارد شما را با سرعتی حدود ۱۶۰۰ کیلومتر بر ساعت حول محورش می چرخاند. ناگفته پیداست که منظومه شمسی و تمامی  ستارگان و کهکشان های عالم با سرعتی باورنکردنی در تمامی جهات دارند از یکدیگر دور می شوند.

einstein book

شما از مولکول ها ساخته شده اید، و تمامی مولکول های تشکیل دهنده بدنتان با تمام توان و به نحوی پردامنه در حال ارتعاش و بالا و پایین رفتن هستند. بسیاری از اتم های تشکیل دهندۀ مولکول های شما و الکترن های سازندۀ این اتم ها، و الکترن ها، اتم ها و مولکول های هر چیز دیگری در جهان هستی نیز در حال حرکت اند.

این ذرات در حدود ۱۲ میلیارد سال قبل جملگی در حرکت بوده اند و از آن زمان تاکنون هم در حال جنبش و تکان هستند.

شما در این کتاب  می توانید درباره‌ی تمام این پرسش‌ها و پرسش‌های دیگر در قالب رمز و رازهای طبیعتی که در آن زندگی می کنیم، پاسخ‌های جالبی بیابید.

مشخصات کلی کتاب

عنوان: اینشتین به آرایشگرش چه گفت

نویسنده: رابرت ولک

مترجم: بهرام معلمی

ناشر: مازیار

دانلود خلاصه کتاب اینشتین به آرایشگرش چه گفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *