تاریخ امروز۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
Ammonite

آمونیت ؛ برداشتی از زندگی ماری انینگ

آمونیت ؛ برداشتی از زندگی ماری انینگ

آمونیت (Ammonite) فیلمی در ژانر درام به کارگردانی فرانسیس لی (Francis Lee) است. کیت وینسلت (Kate Elizabeth Winslet) و سورشا رونان (Saoirse Una Ronan) از جمله بازیگران این فیلم هستند.  فیلم برداشتی از زندگی ماری انینگ (Mary Anning) است.

ماری انینگ یکی از بزرگترین فسیلشناسان دنیا است. در مورد ماری انینگ مقالات و کتب زیادی نوشته شده اما تلاش‌های وی در راه پیشرفت علم دیرینه ‌شناسی، هنوز بر همگان آشکار نیست.

پدر و مادر ماری انینگ در سواحل جنوبی بریتانیا زندگی می ‌کردند. پدرش کمد ساز بود اما گاهی نیز فسیل جمع می‌ کرد و از این طریق مهارت ‌های شناسایی و جمع‌ آوری فسیل ‌ها به ماری انینگ رسید.

فسیل‌های ایکتیاسور (یکی از شکارچیان دریایی مهم عصر دایناسورها) اولین بار توسط ماری انینگ (در سواحل دورست بخش لایم رجیس) کشف شد.

مهمترین کشف علمی؛

شاید مهم‌ترین کشف وی از دیدگاه علمی کشف پلسیوزور باشد. اینکه حدود دو قرن پیش یک زن جوان آن هم از یک خانواده فقیر توانسته به چنان دانش و مهارت هایی دست یابد، مسئله مهمی است.

با کشف فسیل یک ایکیتوزورا تمنودونتوسور ماری انینگ فقیر بر سر زبان‌ ها افتاد. پس از آن فسیل هایی که او و خانواده ‌اش جمع کرده بودند مورد توجه موزه‌ داران و دانشمندان قرار گرفت و ثروتمندان اروپایی نیز که علاقه ‌مند به کلکسیون های خاص بودند را به خود جلب کرد.

Ammonite index

ماری انینگ کمک فراوانی به بازسازی تاریخ و حیات گذشته زمین نموده ‌است.

در سال ۱۸۳۹ یکی از مقالات وی در مجله علمی تاریخ طبیعی چاپ شد و چارلز دیکنز هم در یکی از نوشته‌ هایش او را به عنوان دختر یک نجار فقیر که توانسته به موفقیت علمی برسد ستود.

۱۶۳ سال بعد از مرگ ماری اننیگ، یعنی در سال  ۲۰۱۰ انجمن سلطنتی لندن برای پیشرفت دانش طبیعی از او تقدیر کرده و یادآور شد وی در شمار ده زن بریتانیایی است که به تاریخ علم خدمت کرده‌ اند.

علاوه برتمام این مسائل، زندگی خصوصی او نیز برای بینندگان فیلمزندگی نامه او جذابیت­های فراوانی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *