تاریخ امروز۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
The Man Who Knew Infinity

مردی که بی‌نهایت را می‌دانست

مردی که بی‌نهایت را می‌دانست

مردی که بی‌نهایت را می‌دانست یک فیلم بریتانیایی در سبک درام و زندگینامه ‌ای و محصول  سال ۲۰۱۵ است که بر اساس رمانی هندی به همین نام ساخته شده ‌است.

فیلم مردی که بی‌ نهایت می‌ دانست به داستان زندگی ریاضی‌ دان هندی سرینیواسا رامانوجان (Srinivasa Ramanujan)  می ‌پردازد. از بازیگران آن می ‌توان به دو پتل (Dev Patel) در نقش سرینیواسا رامانوجان و جرمی آیرونز(Jeremy John Irons) در نقش گادفری هرلد هاردی (Godfrey Harold Hardy) اشاره کرد.

اگرچه داستان فیلم در زمان جنگ جهانی اول رخ می دهد اما موضوع اصلی فیلم نیست و این فیلم صرفاً یک فیلم جنگی نیست. رامانوجان که در شهر مَدرس هند زندگی می کند، علاقه و استعداد زیادی به ریاضیات دارد.

نقش قضاوت مردم در فیلم مردی که بی‌نهایت را می‌دانست؛

او سعی می کند یافته های ریاضی خویش را به بقیه نشان دهد. اما از آنجا که کسی نوشته هایش را نمی‌ فهمد، علاقه و اهمیتی از خود نشان نمی ‌دهد. رامانوجان با فرستادن یکی از یافته های ریاضی اش به انجمن سلطنتی انگلستان نظر آن ها را به خود جلب می کند تا جایی که او از طرف این انجمن به انگلستان دعوت می شود.

او عضو انجمن سلطنتی یا FRS و یک ریاضی‌دان خودآموخته اهل قوم تامیل هندوستان بود که تقریباً بدون هیچ آموزشی در ریاضیات محض توانست به گونه شگفت ‌انگیزی رابطه ‌های مهمی را در آنالیز ریاضی، نظریه اعداد، سری‌ها و کسر مسلسل از خود به جای بگذارد.

گادفری هارولد هاردی ریاضی‌دان انگلیسی درباره استعداد رامانوجان گفته‌ است که او هم ردیف ریاضی‌ دان ‌هایی چون گاوس و اویلر بود و باید او را یکی از ریاضی دانان بزرگ دانست.

رامانوجان و نمایش یک خانواده ای برهمایی در فیلم مردی که بی‌نهایت را می‌دانست؛

رامانوجان در ارود، تامیل نادو در هند در یک خانواده فقیر برهمایی به دنیا آمد. وی برای اولین بار در۱۰ سالگی با ریاضی ‌دان‌ های معمولی آشنا می ‌شود و از خود استعداد و توانایی زیادی را در این زمینه نشان می‌ دهد، برای همین یک کتاب پیشرفته مثلثات نوشته لونی به او می‌دهند.

او تا ۱۲ سالگی بر این کتاب مسلط می‌ شود و حتی چند قضیه را نیز خود به تنهایی پیدا می‌کند مانند تساوی اویلر که او آن را به تنهایی و کاملاً مستقل بدست می ‌آورد. او در دوران مدرسه، استعداد شگفت انگیز و کمتر دیده شده ‌ای از خود نشان می‌ دهد و مورد ستایش دیگران قرار می ‌گیرد و بسیاری از جایزه ‌های ریاضی را برنده می ‌شود.

The Man Who Knew Infinity Index

او تا ۱۷ سالگی به تنهایی شروع به تحقیق درباره اعداد برنولی و ثابت اویلر می ‌کند. او بورس تحصیلی کالج دولتی در کومباکونام را برنده می ‌شود ولی چون نمی‌ تواند در درس‌ های غیر ریاضی خود موفق شود به ناچار این امتیاز تحصیلی را از دست می ‌دهد. او به کالج دیگری می‌ رود تا بتواند تحقیقات انفرادی خود در ریاضی را ادامه دهد و هم‌ زمان به عنوان کارمند حسابدار در Madras Port Trust Office شروع به کار می ‌کند تا بتواند هزینه ‌های زندگی خود را تأمین کند.

سال های ۱۹۱۲ تا ۱۹۱۳؛

در سال‌های ۱۹۱۲ تا ۱۹۱۳ او چند نمونه از تلاش‌ های خود در ریاضی را برای سه نفر از استادان دانشگاه کمبریج می ‌فرستد. هاردی متوجه استعداد ویژه رامانوجان در ریاضی می ‌شود و او را به کمبریج دعوت می‌کند تا هم او را ببیند و هم با او کار کند. پس از آن رامانوجان به عضویت انجمن سلطنتی و کالج ترینیتی کمبریج در می ‌آید. او در نهایت به دلیل ابتلا به بیماری سل در سال ۱۹۲۰ در ۳۲ سالگی از دنیا می‌ رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *