تاریخ امروز۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
Dmitri Mendeleev

قوانین تناوبی مندلیف

قوانین تناوبی مندلیف

قوانین تناوبی مندلیف؛ خواص عناصر توابعی تناوبی از وزن اتمی آن‏هاست. اتم‏ها را صرفاً بر حسب وزن اتمی‏‌شان (که اکنون جرم اتمی نسبی خوانده می‌شوند) مرتب کنید، در این صورت بر حسب خواص‏شان نیز آراسته می‏‌شوند. طبق قوانین تناوبی مندلیف این آرایش عناصر را جدول تناوبی می‏‌گویند.
در جدول تناوبی امروزی، عناصر دیگر بر حسب وزن اتمی‏‌شان آراسته نمی‏‌شوند، بلکه بر حسب کمیتی بسیار اساسی‏‌تر، یعنی «عدد اتمی»، مرتب شده‏‌اند. عدد اتمی هر عنصر تعداد پروتون‏‌ها در هستۀ یکی از اتم‏‌های آن است، تعداد نوترون‏‌ها که در هستۀ یکی از اتم‌‏های آن است، تعداد نوترون‌‏ها که در وزن اتمی سهیم‌‏اند نادیده گرفته می‏‌شود. قانون تناوبی امروزی از این قرار است: خواص عناصر توابعی تناوبی از عددهای اتمی آن‏هاست.

محبوبیت مندلیف

«آری مندلیف دو زن دارد، ولی من فقط یک مندلیف دارم». این بود پاسخ الکسندر دوم تزار روسیه هنگامی که کسی به او گفت که مندلیف با دومین زن خود ازدواج کرده در حالی که از نظر قانونی زن اول خود را طلاق نداده است. در سال ۱۸۶۹ همان «فقط یک » مندلیف در سن ۳۶ سالگی جدول بی‏نظیری از ۶۱ عنصر را که تا آن زمان شناخته شده بود منتشر و پیش‌‏بینی کرد که چند عنصر کشف نشده جای خالی را در این جدول پر خواهد کرد . او با اطمینان نوشت: «پیش‌‏بینی خواص این عناصر ناشناخته میسر و ممکن است.»
پیش‏‌بینی او بر مبنای خواص عناصر اطراف جاهای خالی در این جدول استوار بود. او حتی آن‏ها را نام گذاری کرد ـ اکا ـ آلومینیم، اکا ـ بور، و اکا ـ سیلیسیم (اکا در سانسکریت پیشوندی یه معنای یک است.) تا سال ۱۸۸۶ پیش‏‌بینی‏های فوق العادۀ او با کشف گالیم، اسکاندیم و ژرمانیم تحقق یافت؛ و آنها از خواصی که مندلیف پیش‌‏بینی کرده بود برخوردار بودند. مندلیف ناگهان به معتبر‏ترین شیمیدان جهان تبدیل شد. تعجبی ندارد که تزار روسیه انقدر برایش احترام قایل بود.

periodic table of elements
کشف دیگر عناصر

قوانین تناوبی مندلیف ـ مفیدترین مفهوم در علم شیمی ـ نقطۀ آغاز جستجو برای عناصر جدید بود. تا سال ۱۹۲۵، شیمیدان‌‏ها با موفقیت تمام عناصری را که فکر می‏‌کردند در طبیعت وجود دارد شناسایی کرده بودند اولین عنصر مصنوعی، یعنی نپتونیوم، در سال ۱۹۴۰ تهیه شد. از آن زمان تاکنون عناصر بسیار زیادی کشف شده‏‌اند.
عنصر مندلیوم، که در سال ۱۹۵۵ ساخته شد، خاطره شیمی‌دانی را که شیمیدان‏‌های دیگر را به راه کشف عناصر ناشناخته ‏انداخت ابدی می‏‌کند، و هیچ کلاس درس شیمی بدون جدول مندلیف کامل نیست.
به ترجمه بخشی از جدول تناوبی ۱۸۶۹ مندلیف. به جای خالی عنصری با وزن اتمی ۴۴ نگاه کنید. این عنصر در سال ۱۸۷۹ در سوئد کشف شد و اسکاندیم (Se) نامیده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *