تاریخ امروز۹ فروردین ۱۴۰۳
Art of Science

علم و بخشیده شدن

علم و کمک به بخشیده شدن: بهترین راه عذرخواهی بر اساس علم

همه ما تجربه کرده ایم که بعد از یک عذرخواهی صمیمانه، طرف مقابل آن را قبول نکرده است. اکنون علم اینجاست تا به ما کمک کند: بر اساس یک مطالعه جدید، یک عذرخواهی موثر ۶ اصل دارد.

محققان دریافته اند که ۶ چیز تاثیر یک عذرخواهی را افزایش می‌دهند: ابراز پشیمانی، توضیح این که چه اشتباهی رخ داده است، قبول مسوولیت، اعلام توبه، پیشنهاد جبران و تقاضا برای بخشش.

سرپرست نویسندگان پژوهش و استاد بازنشسته مدیریت و منابع انسانی، آقای روی لویکی از دانشگاه اوهایو می‌گوید: “عذرخواهی واقعا به نتیجه می‌رسد ولی باید مطمئن شوید که هر ۶ اصل را رعایت کرده‌اید

البته در صورتی که زمان ندارید که روی هر ۶ اصل کار کنید- بر اساس تحقیقی که در ۱۲ آوریل در مجله مدیریت مذاکره و مناقشه منتشر شده است- محققان دریافته اند که تعدادی از این عوامل وزن بیشتری نسبت به سایر عوامل دارند.

مهم ترین عامل عذرخواهی: قبول مسئولیت

آقای لویکی می‌گوید: “یافته‌های ما نشان می‌دهند که مهم‌ترین عامل یک عذرخواهی قبول مسوولیت است. بگویید تقصیر شماست، شما اشتباه کرده اید.”

Forgivness

جبران اشتباه

بر اساس این مطالعه دومین عاملی که بیشترین تاثیر را دارد پیشنهاد جبران اشتباهی است که انجام شده است . آقای لویکی می‌گوید: “این به کسی که شما از او عذرخواهی می‌کنید اطمینان می‌دهد که تعهد می‌دهید که خسارت را جبران کنید.”

کم ترین میزان اهمیت: تقاضا برای بخشش

محققان دریافتند کمترین جنبه از نظر اهمیت تقاضا برای بخشش بود.

در این مطالعه، محققان دو آزمایش مجزا را مجموعا روی ۷۵۵ نفر انجام دادند.

علم و آزمایش 

در آزمایش اول، ۳۳۳ بزرگسال متن یک عذرخواهی را خواندند که شامل یک، سه یا هر ۶ اصل عذرخواهی بود و رتبه دادند که عذرخواهی چقدر موثر، قابل باور و کافی است. پیش از آن، آنها مطلع شده بودند که چه تعداد از عوامل در متن عذرخواهی که می‌خوانند وجود دارد.

در مطالعه دوم، از۴۲۲ دانش آموز خواسته شد که عذرخواهی هایی را بخوانند که از یک تا ۶ اصل را در بر داشت. در این آزمایش به شرکت کنندگان گفته نشد که چه تعداد از عوامل در متن عذرخواهی وجود دارد.

در هر دو آزمایش، محققان دریافتند که هرچه تعداد عوامل عذرخواهی بیشتر باشد، موثرتر ارزیابی می‌شود.

یک خطای پیش بینی شده که محققان به آن توجه کرده‌اند این است که در این مطالعه مشارکت کنندگان فقط متن عذرخواهی را خوانده‌اند، و آن را شخصاً نشنیده‌اند.

آقای لویکی می‌گوید: “مسایلی مانند ارتباط چشمی و بیان متناسب خالصانه در هنگام عذرخواهی رو در رو حایز اهمیت هستند.”

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *