تاریخ امروز۳۱ فروردین ۱۴۰۳
Giordano Bruno pic

جوردانو برونو ؛ شهید علم

جوردانو برونو ؛ شهید علم

جوردانو برونو ( Giordano Bruno) فیلمی به کارگردانی جولیانو مونتالدو (Giuliano Montaldo) است که در سال ۱۹۷۳ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به جان ماریا ولونته (Gian Maria Volonté)، شارلوت رمپلینگ (Tessa Charlotte Rampling) و مارک برنس ( Mark Burns) اشاره کرد.

فیلم گوشه ‌هایی از زندگی «جردانو برونو» فیلسوف، ریاضی دان، شاعر و ستاره‌شناس ایتالیایی که در اروپا مشهور به «شهدای علم» است را به نمایش در آورده است.

جوردانو برونو  کشیش و فیلسوف و کیهان‌ شناس ایتالیایی بود. او بخاطر عقایدش که مخالف تعلیمات کلیسای کاتولیک بود به حکم دادگاه تفتیش عقاید و با موافقت پاپ کلمنت هشتم در شهر رم سوزانده شد. به همین دلیل او را از شهدای علم می ‌دانند.

همشهری و خادم جهانیان

جوردانو برونو که خود را «همشهری و خادم جهانیان» و «فرزند خورشید و زمین» می‌ خواند، پسر یک مرد نظامی بود. در ۱۴ سالگی وارد خانقاه شد و به سرعت علوم مربوط به اسکولاستیسم را فرا گرفت و به زودی به پوچی آن پی برد و از آن روی تابید و شروع به تبلیغ افکار مخصوص به خود نمود و همین امر موجب گردید خشم کلیسا را برافروزد و او را تحت تعقیب قرار دهند.

جوردانو برونو به پاریس فرار کرد و در آنجا هانری سوم او را به عنوان سفیر کبیر فرانسه به انگلستان گسیل داشت. در سال ۱۵۹۱ شخصی به نام «جووانی موچینگو» به وی نامه نوشت و از او دعوت کرد به ایتالیا سفر کند و معلم او شود. جوردانو برونو در اثر اشتیاقی که برای دیدار وطن داشت بار سفر بست و به ونیز رفت و در آنجا گرفتار سازمان تفتیش عقاید مذهبی شد و به جرم الحاد اعدام گردید.

Giordano Bruno Index

 

جوردانو برونو و وحدت وجودی

جوردانو برونو نظر به وحدت وجودی داشت و زمان را لایتناهی می ‌دانست. او خدا را خارج از جهان نمی ‌دانست بلکه می‌ گفت خدا جزو جهان است. او واحد است و تمام تضادها در او محو و نابود می ‌شود. هم ‌آهنگی جاودانی منبعث از اوست. خدا جوهر طبیعت است. بهترین طریق پرستش او شناخت قوانین طبیعت و استفاده از این قوانین به نحو احسن است.

وی روح را عنصر فنا ناپذیری می ‌دانست، منتهی روح و ماده را یکی می ‌دانست. بعده‌ها فیلسوف مشهور هلندی باروخ اسپینوزا از او تاثیر می ‌گیرد و فلسفه  همه خدایی را بنیان می ‌دهد. باروخ اسپینوزا نیز بر ایده ‌آلیسم آلمانی از جمله فیلسوفانی چون هگل و مارکس تاثیر می‌ گذارد و نیز بر دانشمندان قرن بیستم چون اینشتاین.

اینشتاین بارها خودش را اسپینوزایی خوانده بود و به خدای اسپینوزا که خود را در قوانین و ساختار طبیعت آشکار می ‌کند، ایمان دارد. همه  این مطالب روند تاثیرات جوردانو برونو را نشان می ‌دهد.

مایکل وایت بر اساس داستان زندگی جوردانو برونو کتابی به نام پاپ و مرد مرتد نوشته است که به فارسی نیز برگردانده شده‌است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *