تاریخ امروز۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
Alvin Toffler

الوین تافلر ؛ از کوبه آینده و انتقال قدرت تا جنگ و ضد جنگ

الوین تافلر ؛ از کوبه آینده و انتقال قدرت تا جنگ و ضد جنگ

الوین تافلر ؛ از کوبه آینده و انتقال قدرت تا جنگ و ضد جنگ ؛ الوین تافلر در سال ۱۹۲۸ متولد شد. اگرچه تافلر همیشه در سفر بوده است اما تجربه کاری و تحصیلات خود را در ایالات متحده آمریکا به اتمام رسانده است.

 

الوین تافلر ؛ طی درجات علمی

او درجات تحصیلی افتخاری نیز کسب کرده و سالها در دانشگاههای کورنل اشتغال داشته است. تافلر در سال ۱۹۶۵ اولین مقاله خود را در مورد ” کوبه آینده” در مجله افق نوشت. الوین تافلر در سال ۱۹۷۰ به عنوان مشاور در شرکت ای.تی.تی کار می کرد و در همین سال کتاب ” کوبه آینده” را به چاپ رساند.

 

تألیفات الوین تافلر

تافلر کتاب بعدی خود را در سال ۱۹۸۰ به نام “موج سوم” چاپ کرد. چاپ کتاب دیگر تافلر به نام ” انتقال قدرت” در سال ۱۹۹۰ بود و کتاب مشهور او به نام جنگ و ضد جنگ در سال ۱۹۹۳ به پایان رسید. تافلر از سال ۱۹۹۶ انجمن تافلر را تاسیس کرد. تافلر در مطالعات و نوشته ها و مقالات خود به هیچ وجه از واژه های ” روند” و ” پیش بینی” استفاده نمی کند.

 

نظرات الوین تافلر در بابِ آینده

او اعتقاد دارد هیچ کس آینده را نمی تواند با قطعیت پیش بینی کند. وی معتقد به دگرگونی و تغییر است و می گوید باید تغییرات را شناخت و درک کرد. این دگرگونیها از دانش، علوم، فناوریها و هنر به وجود می آیند و با استفاده از فرا روشهای تجزیه و تحلیل با اثرات این دگرگونیها می توان آشنا شد.

 

ردِ اندیشۀ الوین تافلر در آثارش

اگر بخواهیم ارکان اندیشه الوین تافلر را برشماریم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم چرا که اگرچه تافلر تعداد زیادی کتاب نوشته است و مقالات بی شماری را تهیه کرده اما شهرت او در سه عنوان کتابهای زیر است:

۱-    کوبه [شوک] آینده چاپ سال ۱۹۷۰

۲-    موج سوم چاپ سال ۱۹۸۰

۳-    انتقال قدرت چاپ سال ۱۹۹۰

وی معتقد است تفکرهای قدیمی، فرمولهای گذشته، ایدئولوژیهای متعصبانه هرچقدر هم که مفید باشند با حقایق منطبق نیستند. الوین تافلر اعتقاد دارد دخدادها و امواج در هر جامعه ی متناوب است. کشورهای پیشرفته در میان امواج و رخدادهای آینده قرار دارند در حالی که کشورهای در حال توسعه در رخداد امواج قبلی سیر می کنند، اما به هر حال این تغییرات به وقوع می پیوندند:

  • کتاب موج سوم تافلر بر ایده و تفکر ” مشتری گرایی” در رویارویی تفکر ” توده گرایی” در ساخت و تولید است. موج سوم در حالی نوشته شد که میلیون ها گونه تولید به بازار عرضه شده بود و ایده ” گونه گرایی” تولید سیاست اصلی سازنده ها و کارخانجات بود. در حالی که در کتاب موج سوم” مشتری گرایی” و احترام به مشتری اصل است.
  • بر پایه نظریات تافلر روابط کاری تغییر یافته است زیرا پیشرفت های الکترونیکی در ماهیت انجام کار و وظایف تاثیر گذارده است. بنابراین روانشناسی و جامعه شناسی کار نیز تغییر می یابد. در کتاب موج سوم  به بازساختاری  و یاز سازمانی برای حل مشکلات و مسائل و کشمکشهای روابط انسانی در سازمان که در نتیجه دغدغه مدیران عالی سلسله مراتب ساختار سازمانی، تبعیضات نژادی و جنسی و مذهبی نخواهد بود، بلکه سازش با فناوریهای پیشرفته اطلاعات و ارتباطات است.

 

الوین تافلر

 

  • بازتعریف وظایف سازمانی در پنج سازنده زیر قطعی است.

–    تغییر در محیط کاری و بررسی تاثیرات فعالیتهای سازمان در محیط زیست؛

–    تاثیر سازمان و تغییرات ان در عوام لپیرامونی مانند دانشگاهها، مدارس و گروههای حرفه ای؛

–    بررسی تاثیر اطلاعات و نقش آن در تصمیم گیری های مدیران؛

–    تغییر در وظایف و استراتژی های اجرایی دولتها و سازمان های دولتی؛

–    تغییر در سازنده های روانی،اخلاقی، ارزشهای سازمان در ارتباط با خواسته های جامعه.

در نتیجه سازمان های آینده متاثر از سازنده های اکولوژیکی و پیرامونی، اخلاقی، سیاسی، مذهبی، و اجتماعی هستند.

 

تفکرِ الوین تافلر ؛ مستقل اما یکتا

هر سه کتاب تافلر دارای موضوعهای مستقل هستند اما یک تفکر و اندیشه را ارائه می دهند” دگرگونی و تغییر” آنچه که تافلر در سه کتاب خود بحث کرده است در کتاب انتقال قدرت انعکاس دارد. چکیده مطالب او این است که اثرات،تغییرات و دگرگونی ها بر جامعه چیست؟ در کتاب کوبه آینده روند تغییرات بر افراد و سازمانها گفتگو شده است. در کتاب موج سوم جهت تغییرات و اثرات آن بحث شده و در کتاب انتقال قدرت چگونگی کنترل و نظارت بر تغییرات موضوع بحث است.

نگاه تافلر مثبت است و معتقد است تغییرات با هرج و مرج متفاوت است. باید دگرگونی ها را فهمید و در استراتژی ها و راهبردهای خود منعکس کرد، آن وقت است که از صدمات آن در امانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *