تاریخ امروز۹ فروردین ۱۴۰۳
Edward Witten

ادوارد ویتن؛ یکی از برجسته ترین فیزیکدانان معاصر

ادوارد ویتن؛ یکی از برجسته ترین فیزیکدانان معاصر

ادوارد ویتن؛ یکی از برجسته ترین فیزیکدانان معاصر ؛ ادوارد ویتن را عموماً به عنوان یکی از برجسته ترین فیزیکدانان معاصر می شناسند و در بین دانشمندان برخی هم لقب “اینشتین زمان ما” را به او داده اند. ادوارد ویتن اما چه به عنوان یک دانشمند و چه به عنوان یک انسان سرگذشت جالبی دارد.

ادوارد ویتن ریاضی‌دان و فیزیک‌دان آمریکایی و استاد در مؤسسه مطالعات پیشرفته است. او از پژوهشگران پیشرو جهان در نظریه ریسمان (پایه‌گذار نظریه- اِم) و نظریه میدان‌های کوانتومی است. او در سال ۱۹۹۰ به دلیل تأثیرات کارهایش در ریاضی، موفق به دریافت مدال فیلدز شد. در سال ۱۹۹۵، وی نظریه-اِم را در کنفرانسی در دانشگاه جنوبی کالیفرنیا مطرح کرد

بیوگرافیِ ادوارد ویتن

او در سال ۱۹۵۱ میلادی در شهر بالتیمور ایالت مریلند آمریکا به دنیا آمد. پدرش یعنی لوئیز ویتن یک فیزیکدان بود و در موضوع گرانش و نسبیت عام تخصص داشت.

ادوارد پس از گذراندن دوران دبستان و دبیرستان از آنجایی که به علوم سیاسی علاقه مند بود رشته تاریخ را در دانشگاه انتخاب کرد و کارشناسی خود را در همین رشته گرفت.

او در حین تحصیل به فعالیت روزنامه نگاری هم مشغول بود و مقالاتی را درچند نشریه معتبر سیاسی منتشر می کرد.

ادوارد ویتن برای ادامه تحصیل در رشته اقتصاد نیز ثبت نام کرد اما بعد از یک ترم از رشته اقتصاد انصراف داد و ریاضیات کاربردی و سپس فیزیک نظری را برای تحصیل انتخاب کرد.

ادوارد ویتن

ادوارد ویتن و نظریه M

ویتن در سال ۱۹۹۵ با ارائه نظریه اِم جهشی را در عرصه فیزیک ایجاد کرد. این نظریه که به قول استفن هاوکینگ شاید نظریه نهایی در فیزیک باشد برای نخستین بار از وجود اَبَرجهان و جهان های موازی و بی شمار شناور در آن پرده برداشت.

ادوارد ویتن به سبب پژوهش های ارزشمندی که در فیزیک نظری انجام داده، جوایز معتبر بسیاری نظیر مدال دیراک، جایزه آلبرت اینشتین، مدال فیلدز در ریاضیات و مدال ایزاک نیوتون را دریافت کرده است.

ویتن هم اکنون پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات پیشرفته پرینستون آمریکا است و در آنجا تحقیق بر روی اسرار شگفت انگیز کائنات را ادامه می دهد.

ادوارد ویتن ؛ اینشتین زمانِ ما

ویتن با کارهایش – که پیشرفت‌های فراوانی را در ریاضی موجب شده‌اند – خدمات گسترده‌ای را به فیزیک نظری رسانده‌است. او در زمینه‌های نظریه میدان‌های کوانتومی و نظریه ریسمان و همچنین توپولوژی و هندسه مربوط به این دو نظریه فعال بوده‌است. دستاوردهای او شامل اثبات قضیه ی انرژی مثبت و کارهایش در زمینه ابرتقارن و نظریه مورس و معرفی نظریه میدان‌های کوانتومی توپولوژیکی و کارهایش در زمینه تقارن آینه‌ای و حدسش در زمینه وجود نظریه-اِم، می‌شوند. ویتن در سال ۱۹۹۰ موفق به دریافت مدال فیلدز از اتحادیه بین‌المللی ریاضیات شد. او اولین فیزیکدانی است که این مدال را به دست می‌آورد.

مایکل آتیه در یک خطاب کتبی به ICM در مورد ویتن گفت:

اگرچه او قطعاً یک فیزیکدان است (همانطور که فهرست انتشارات او به وضوح نشان می دهد)، مهارت او در ریاضیات با تعداد کمی از ریاضیدانان رقابت می کند، و توانایی او در تفسیر ایده های فیزیکی به شکل ریاضی کاملاً منحصر به فرد است. او بارها و بارها جامعه ریاضی را با کاربرد درخشان بینش فیزیکی که منجر به قضایای جدید و عمیق ریاضی می شود شگفت زده کرده است… او تأثیر عمیقی بر ریاضیات معاصر گذاشته است. فیزیک در دستان او یک بار دیگر منبع غنی الهام و بینش در ریاضیات است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *