تاریخ امروز۳۱ فروردین ۱۴۰۳
covid19 and GOVERNMENT ADVICE1

کووید-۱۹ ؛ پژوهشی ژنتیکی برای شناخت ویروس

کووید-۱۹ ؛ پژوهشی ژنتیکی برای شناخت ویروس؛ گشودن رمز ژنتیکی ویروس به جلوگیری از بیماری های دیگر کمک خواهد کرد.

پروفسور ادوارد هولمز در خط مقدم تلاشهای علمی برای شناخت سارس-کووی-۲ است، ویروسی که باعث بروز کووید-۱۹ در انسان می شود. این هفته  (۱۷ مارس ۲۰۲۰) او در تهیه دو مقاله مهم کمک کرده است، یکی در مجله Nature، دیگری در مجله Cell. پروفسور ادوارد هولمز ویروس شناس تکاملی است.

از آنجایی که انسان ها با پاندمی مرگ بار جهانی در حال بیمار شدن هستند، چگونگی جهش کورونا ویروس جدید از حیوانات به انسان ها که باعث ایجاد کووید-۱۹ می شود، معمایی است که دانشمندان در تلاش برای حل آن هستند.

در خط مقدم این پروژه علمی پروفسور ادوارد هولمز، ویروس شناس تکاملی قرار دارد که نقش میانجی میان مدرسه علوم زندگی و محیط زیست با مدرسه علوم پزشکی دانشگاه سیدنی را بر عهده دارد.

او همکاری نزدیکی با دانشمندان در چین و سرتاسر جهان داشته تا رمز ژنتیکی سارس-کووی-۲ را رمزگشایی کنند، ویروسی که باعث بیماری کووید-۱۹ می شود، تا منشأ آن را بیابند و در مسیر دانشمندان دیگر که درحال یافتن واکسن موثر هستند همیاری می نماید.

کار آنها همچنین کمک به نظارت و جلوگیری از ویروسهای دیگر است که به طور بالقوه توانایی انتقال از جانوران وحشی به انسانها را دارند، که منجر به بیماری هایی می شود که به عنوان بیماری قابل انتقال بین انسان و حیوان (zoonotic)  می شناسیم.

هم اکنون امسال پروفسور هولمز در نوشتن چهار مقاله درباره کوروناویروس جدید همکاری داشته است، شامل دو مقاله که اولین توضیحات در مورد ویروس کرونا در آن به چاپ رسیده است و در این هفته او دو مقاله دیگر نیز به چاپ می رساند.

 

مورچه خوارها: میزبان های احتمالی

بعد از بررسی دقیق، اولین مقاله، کورونا ویروسی مشابه با آنکه اکنون در حال مبتلا کردن انسان ها است در جمعیت مورچه خوارهای مالایی در جنوب چین یافته است. پروفسور هولمز تنها فرد خارج از مجموعه علمی چین است که کمک نویسنده در این مقاله است.

شناخت مسیر تکاملی انتقال کورونا ویروس جدید به انسان به ما کمک می کند تا نه تنها با بیماری همه گیر فعلی مبارزه کنیم بلکه در شناسایی تهدیدات آینده از سوی دیگر کوروناویروس ها در گونه های دیگر نیز کمک خواهد کرد. این مقالات بخش مهمی از حل این معما است.

پروفسور هولمز معتقد است “نقشی که مورچه خوارها در پیدایش سارس-کووی-۲ (علت کووید-۱۹) بازی می کنند هنوز مشخص نیست. با این حال، جالب توجه است که ویروس های مورچه خوارها حاوی برخی نواحی ژنومی هستند که بسیار نزدیک به ویروس انسانی است. مهمترین آن ناحیه domain اتصال به گیرنده است که نشان می دهد چگونه ویروس قادر به اتصال و آلوده کردن سلولهای انسانی است. ”

این مقاله مورچه خوارها را به عنوان میزبان واسطه احتمالی برای پدید آمدن ویروس جدید انسانی شناسایی می کند. نویسندگان به منظور جلوگیری از انتقال بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان خواستار جمع آوری این حیوانات از بازارهای تره بار شدند.

پروفسور هولمز گفت: “واضح است كه حیات وحش حاوی بسیاری از کوروناویروسها است كه به طور بالقوه می توانند در آینده در انسان پدیدار شوند. درس مهم این بیماری همه گیر برای کمک به جلوگیری از مورد بعدی این است که انسان ها باید قرار گیری در معرض حیوانات وحشی را کاهش دهند، به عنوان مثال با ممنوعیت “بازارهای تره بار” و تجارت حیوانات وحشی. ”

 

ویروس منشأ طبیعی دارد

پروفسور هولمز هفته پیش پژوهشی را منتشر کرد که در آن با دانشمندان موسسه پژوهشی اسکریپس در لا جولا کالیفرنیا ، دانشگاه ادینبورگف دانشگاه کولومبیا در نیویورک و دانشگاه تولان نیواورلئان همکاری نموده است.  این مقاله، این ایده خیالی مبنی بر اینکه کوروناویروس جدید یک عامل بیولوژیکی ساخته شده است را از بین برد.

دانشمندان با استفاده از تجزیه و تحلیل مقایسه ای داده های ژنومی، نشان می دهند که سارس-کووی-۲ یک سازه آزمایشگاهی یا ویروس دستکاری شده هدفمند نیست.

پروفسور هولمز گفت: “هیچ سندی وجود ندارد كه سارس-کووی-۲ علت کووید-۱۹ از آزمایشگاه بیرون آمده باشد. در واقعیت، این نوعی از وقوع طبیعی پیدایش بیماری ها است که محققانی مانند من سال ها در مورد آن هشدار داده اند. ”

Edward Holmes

با اندازه گیری های آلتمتریک (Altmetric) شرکتی که پوشش رسانه ها را بر مقاله های پژوهشی بررسی می کند) این مقاله به سرعت به بالاترین رتبه مطالعه آکادمیک در تمام زمان تبدیل شده است.

پروفسور هولمز گفت: “آلتمتریک بالا نشانه ای از علاقه چشمگیر جهانی به این موضوع است.”

و امروز پروفسور هولمز به همراه همکارش پروفسور یانگ-جن جانگ از مرکز سلامت عمومی بالینی شانگهای و مدرسه علوم زندگی دانشگاه فودان شانگهای، گزارشی را در مجله سِل منتشر می کند.

آنها در این مقاله به تشریح دانش فعلی ما درباره اطلاعات ژنومی در مورد ظهور ویروس سارس-کووی-۲ می پردازند و در مورد مسائل کشف نشده در دانش ما بحث می کنند.

این شامل گرفتن نمونه از بازار تره بار ووهان است جایی که بر این باور هستیم این ویروس از آن منشا گرفته است. در این مقاله آمده است: “توالی ژنوم”نمونه های محیطی”- مانند سطوح – از بازار اکنون به دست آمده و تجزیه و تحلیل فیلوژنتیک (تکامل نژادی) نشان می دهد که آنها بسیار نزدیک به ویروس های نمونه برداری شده از اولین بیماران ووهان هستند”.

با این حال، پروفسور هولمز و پروفسور ژانگ بی درنگ اشاره می کنند که “همه موارد ابتدایی کووید-۱۹ در ارتباط با بازار نبودند، ممکن است داستان پیدایش بسیار پیچیده تر از اولین حدس باشد “.

 

ویروس های بیشتری پدیدار می شوند

در این مقاله آمده است كه ویروس سارس-کووی-۲ احتمالاً به عنوان پنجمین كرونا ویروس بومی در جمعیت بشر بدل می شود. و نتیجه می گیرد که “کوروناویروس ها به وضوح توانایی پرش از مرز گونه ها و سازگاری با میزبان های جدید را دارند، و این امر پیش بینی ظهور تعداد بیشتری از آنها را در آینده ساده می کند.”

نحوه پاسخ به آن نیاز به تحقیقات بیشتری برای کمک به توسعه سیاست های بهداشت عمومی دارد.

آنها به سیاست ها و اقدامات دیگری برای جلوگیری از تبدیل شدن سایر کوروناویروس ها به خطری برای سلامتی انسان ها اشاره می کنند. این شامل:

  • نظارت بر کوروناویروس های حیوانات در انواع مختلف پستانداران. مشخص شده است که خفاش ها کوروناویروس های زیادی را حمل می کنند، ما دانش کمی در مورد گونه های دیگر حمل کننده این ویروس ها داریم و اینکه کدام یک پتانسیل ظهور آن در انسان را دارند.
  • افزایش اقدام علیه تجارت غیرقانونی حیوانات وحشی غیر بومی.
  • حذف حیوانات وحشی پستاندار و شاید پرندگان از بازارهای تره بار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *