تاریخ امروز۲۸ فروردین ۱۴۰۳

ایگن هاوس و نظریه فتوسنتز

ایگن هاوس و نظریه فتوسنتز

ایگن هاوس و نظریه فتوسنتز ؛ گیاهان سبز کربن دیوکسید را جذب و اکسیژن گسیل می‏کنند، ولی فقط درمجاورت نور. جهت این فرایند [برای] گیاهان در [طول] شب معکوس است. این فرآیند اکنون “فتوسنتز” (به معنی نور ساخت) نامیده می‏شود. فتوسنتز این امکان را برای گیاهان فراهم می‏آورد تا از کربن موجود در کربن دیوکسید برای رشد خود بهره گیرند.

فتوسنتز این امکان را برای گیاهان فراهم می‏آورد تا از کربن موجود در کربن دیوکسید برای رشد خود بهره گیرند. فتوسنتز مهم‏ترین فرایند شیمیایی طبیعت به شمار می‏آید: اکسیژن را برای جو و غذا را برای گیاهان فراهم می‏آورد که مستقیم یا نامستقیم انرژی بیشتر موجودات زنده را تأمین می‏کند.

از زمان کشف اصول پایۀ فتوسنتز توسط ایگن هاوس، مطالب زیادی در مورد آن کشف شده است. دو نوع واکنش در گیاهان رخ می‏دهد: در واکنش‏های انجام شده در نور انرژی خورشیدی توسط کلروفیل، رنگ‏دانۀ سبز رنگ، جذب و به انرژی شیمیایی تبدیل و آب به اکسیژن و هیدروژن تجزیه می‏شود. در واکنش‏هایی که در تاریکی انجام می‏گیرد کربن دیوکسید به قند تبدیل می‏شود. بنابراین فتوسنتز انرژی خورشیدی را به انرژی شیمیایی مورد نیاز گیاهان تبدیل می‏کند تا ترکیب‏هایی کم‏انرژی مانند کربن دیوکسید و آب را به ترکیب‏های پرانرژی مانند قند و اکسیژن تغییر دهد.

ایگن هاوس

نظریه ایگن هاوس راهشگای دانشمندان امروز

اکنون دانشمندان شیوه‏های ایجاد فتوسنتز مصنوعی را برای استفاده از انرژی خورشیدی بررسی می‏کنند. از لحاظ نظری انرژی خورشیدی را می‏توان به دو شیوه مختلف از این سیستم‏ها به دست آورد؛

اول به شکل الکترون (یعنی الکتریسیته) و یا به شکل هیدروژن (سوختی بدون آلایندگی که می‏تواند برای گرما یا تولید الکتریسیته به کارگرفت). اگر دانشمندان در تقلید از فتوسنتز موفق شوند ممکن است روزی منبع انرژی تجدیدپذیری به دست آوریم که دیگر محیط زیست را آلوده نکند.

بیوگرافی ایگن هاوس

ایگن هاوس بیشتر به دلیل کشف فتوسنتز با نشان دادن اینکه نور عنصری ضروری برای فرآیندی است که گیاهان سبز طیِ آن دی اکسید کربن را جذب کرده و اکسیژن آزاد می کنند، شناخته شده است. ایگن هاوس همچنین کشف کرد که گیاهان نیز مانند حیوانات دارای تنفس سلولی هستند. او در طول زندگی خود به دلیل تلقیح موفقیت آمیز اعضای خانواده هابسبورگ در وین در برابر آبله در سال ۱۷۶۸ میلادی پاس داشته شد و پس از آن نیز به عنوان مشاور خصوصی و پزشک شخصی امپراتور اتریش ماریا ترزا بود.

دستاوردهای ایگن هاوس

ایگن هاوس پس از مرگ پدرش در ژوئیه ۱۷۶۴، قصد داشت برای تحصیل در اروپا سفر کند و از انگلستان شروع کرد، جایی که می خواست آخرین تکنیک های تلقیح علیه آبله را بیاموزد. در انگلستان از طریق پزشکی به نام جان پرینگل، که از دهه ۱۷۴۰ یک دوست خانوادگی برای خانواده ایگن هاوس بود، او به سرعت موفق شد ارتباطات ارزشمندی با دیگر دانشمندانِ این حوزه برقرار کند و در زمان کوتاهی به یک متخصص تلقیح تبدیل شد. ایگن هاوس پس از تلقیح موفقیت آمیز خانوادل سلطنتی وین تبدیل به پزشکِ معتمدِ دربار ماریا ترزا شد. همین انتصاب سببِ اقامت طولانی مدت او در وین شد و در سال ۱۷۷۵ در شهر وین با آگاتا ماریا ژاکین ازدواج کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *