تاریخ امروز۳۱ فروردین ۱۴۰۳
Johann Elert Bode

قانون بوده ؛ میراثِ ستاره شناسِ آلمانی

قانون بوده ؛ میراثِ ستاره شناسِ آلمانی

قانون بوده ؛ میراثِ ستاره شناسِ آلمانی ؛ یوهان الرت بوده که ستاره شناسی آلمانی بود که به دلیل فرمول بندی مجدد و رایج کردن قانون تیتیوس / بوده شهرت داشت. بوده مدار اورانوس را تعیین کرد و نام این سیاره را پیشنهاد کرد.

بوده در هامبورگ به دنیا آمد. او در جوانی از یک بیماری چشمی جدی رنج می برد که به ویژه به چشم راستش آسیب می رساند. او همچنان در طول زندگی اش با چشمانش مشکل داشت. قول اولیه او در ریاضیات او را مورد توجه یوهان گئورگ بوش قرار داد که به بوده اجازه داد از کتابخانه خود برای مطالعه استفاده کند.

او کار خود را با انتشار یک کار کوتاه در مورد خورشید گرفتگی در ۵ اوت ۱۷۶۶ آغاز کرد. پس از آن یک رساله ابتدایی در مورد نجوم دنبال نیز منتشر نمود و این مقالات تا حدودی سبب موفقیت او شد.

او در سال ۱۷۸۶ مدیر رصدخانه برلین شد و در سال ۱۸۲۵ از آنجا بازنشسته شد.

قانون بوده

قانون بوده

وقتی اعداد سری ۰، ۳، ۶، ۱۲، ۲۴، ۴۸، ۹۶ به ۴ اضافه و بر ۱۰ تقسیم شوند، سری ۴/۰، ۷/۰، ۰/۱، ۶/۱، ۸/۲، ۲/۵، ۱۰ را تشکیل می‏دهند که فاصله سیارات را تا خورشید بر حسب یکا‏های نجومی به دست می‏دهد.

وقتی اعداد سری ۰، ۳، ۶، ۱۲، ۲۴، ۴۸، ۹۶ به ۴ اضافه و بر ۱۰ تقسیم شوند، سری ۴/۰، ۷/۰، ۰/۱، ۶/۱، ۸/۲، ۲/۵، ۱۰ را تشکیل می‏دهند که فاصله سیارات را تا خورشید بر حسب یکا‏های نجومی به دست می‏دهد. این سری فاصله شش سیاره شناخته شده تا آن زمان را به استثنای موضع ۸/۲ به دست می‏دهد.

وقتی ویلیام هرشل (۱۷۳۸ ـ ۱۸۲۲) ستاره شناس آلمانی ـ بریتانیایی در سال ۱۷۸۱ سیارۀ جدیدی را به نام اورانوس کشف کرد با قانون بوده هم انطباق یافت: در ادامه این سری با دو برابر کردن ۹۶ برای اورانوس، یعنی ۱۹۲، وقتی به ۴ اضافه و بر ۱۰ تقسیم می‏شود، عدد ۶/۱۹ به دست می‏آید که به قدر کافی به ۲/۱۹ نزدیک است با فاصلۀ واقعی اورانوس از خورشید بر حسب واحد نجومی (یک واحد نجومی میانگین فاصله مرکز زمین تا مرکز خورشید، یعنی ۹۵/۱۴۹ میلیون کیلومتر، است).

بوده و سیارکِ سِرِس

بوده سیاره جدیدی را برای موضع ۸/۲ پیشنهاد کرد، ولی در سال ۱۸۰۱ اولین سیارک نه نام سِرِس (seres) بین مریخ و مشتری در موضع ۸/۲ کشف شد. سیارۀ نپتون و پلوتون که، به ترتیب، در سال‏های ۱۸۴۶ و ۱۹۳۰ کشف شدند نیز در موضعی که قانون بوده پیش‏بینی کرده بود جای نگرفتند. میانگین فاصله آن‏ها ـ ۳۰ و ۲/۳۹ واحد نجومی ـ با فواصلی که قانون بوده پیش‏بینی کرده بود، یعنی ۸/۳۸ و ۲/۷۷، تفاوت داشتند. برای به یاد سپردن نام سیارات برحسب دور شدن از خورشید می‏توانید از عبارت فارسی استفاده کنید، زیرا حروف اول هر واژۀ آن همانند حرف اول نام هر سیاره است: عطر زمین من مانند زمین او نیست پایدار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *