تاریخ امروز۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
Conversation 4

جان فورن و پاسخ به این پرسش ؛ نظریه چیست و چه جایگاهی در جهان دارد؟

جان فورن و پاسخ به این پرسش ؛ نظریه چیست و چه جایگاهی در جهان دارد؟

جان فورن در گفتگو با بنیاد بین المللی تئوری ها و دکترین ها

جان فورن جامعه شناس و تحلیل گر دارای دکترای جامعه شناسی در سال ۱۹۸۴ از دانشگاه کالیفرنیای شهر برکلی است. پایان نامه او در زمینه تحولات اجتماعی در خاورمیانه در چارچوب مطالعات تطبیقی- تاریخی و بر اساس نظریه وابستگی بوده است.

آقای فورن به موضوعاتی چون توسعه و جهانی شدن، مطالعات فرهنگی و جامعه شناسی سیاسی و تاریخی، به ویژه مسائل مربوط به مناطق خاورمیانه و امریکای لاتین علاقمند است و پژوهش هایی را در این زمینه انجام داده است.

از کتابهای منتشر شده از وی می توان به «یک قرن انقلاب: جنبش های اجتماعی در ایران – مجموعه مقالات» و «مقاومت شکننده: تحولات اجتماعی ایران از سال ۱۵۰۰ تا انقلاب» اشاره کرد.

ما در بنیاد بین المللی تئوری ها و دکترین ها تلاش کردیم تا طی یک گفت و شنود پاسخ پرسش هایی که ممکن است به ذهن کنجکاو و مستعد یک دانجشو و یا یک عاشق نظریه پردازی خطور کند را از برخی از نظریه پردازان و تئوریسین ها بشنویم و در اختیار شما بگذاریم. طی این گفت و شنود ما از ایشان پرسیدیم:

نظریه چیست و چه جایگاهی در جهان دارد؟ و یک دانشجو چطور می تواند نظریه پرداز شود؟

John Forren

پاسخ:

وای، اینها سوالات دشواری هستند!

فکر می کنم نظریه پردازی بسیار مهم است، اما نه مهمتر از چمع آوری و مطالعه داده ها. همانطور که چارلز داروین در کتابش با عنوان «مقایسه روش شناسی؛ حرکتی فراتر از روش های کیفی و کمی» (پی نوشت)  که در سال ۱۹۸۷ میلادی به چاپ رساند گفته است؛ تحقیق دیالوگی بین شواهد و ایده هاست.

شما می توانید با مطالعۀ نظریه و تحقیقات در موضوعاتی که علاقمند هستید یک نظریه پرداز شوید. و علاوه بر آنها، کار تحقیقی خودتان را پیگیری کنید.

به پیوست سیلابس های دو تا از دروسی را که تدریس می کنم برایتان می فرستم. یکی در مورد روشها و دیگری در مورد تغییرات اجتماعی است.

من همچنین این ایمیل را به همکارم ریچارد ویدیک، که او هم به این قبیل مسائل فکر می کند، ارسال می کنم تا چنانچه مایل بود وی نیز پاسخ خود را برای شما ارسال کند.

با بهترین آرزوها،

جان فورن

پی نوشت:

The Comparative Method:  Moving Beyond Qualitative and Quantitative Methods 1987

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *