تاریخ امروز۱۰ فروردین ۱۴۰۳
Genetics

ژنتیک و معنای آن

ژنتیک یا آفرینش‌شناسی بخشی از دانش زیست‌شناسی است که به وراثت و تفاوت‌ های جانداران می‌پردازد.

با استفاده از قوانین و مفاهیم موجود در این دانش می‌ توانیم به همانندی یا ناهمانندی دو جاندار نسبت به یکدیگر پی ببریم و بدانیم که چگونه و چرا چنین همانندی یا ناهمانندی در داخل یک جامعه گیاهی یا جانوری، به وجود آمده‌است.

ژن شناسی مولکولی ؛

دانش ژن‌ شناسی مولکولی، به انتقال داده‌ های زیستی از یک سلول به سلولی دیگر یا از پدر و مادر به نوزاد و نسل‌ های آینده می پردازد.

دانش زیست‌شناسی، هرچند از کهن‌ترین دانش‌هایی بوده‌است که بشر به آن توجه داشته، اما از حدود یک سدهٔ پیش از این دانش زیرشاخهٔ تازه‌ای پدید آمد که آن را ژنتیک نامیدند و انقلابی در دانش زیست‌شناسی به‌ وجود آورد.

DNA & Genetics

ویژگی‌های ارثی؛

در سدهٔ هجدهم، گروهی از پژوهشگران بر آن شدند که چگونگی جابجایی برخی صفت‌ها و ویژگی‌ها را از نسلی به نسل دیگر بررسی کنند.

از این ویژگی‌ها به عنوان ویژگی‌های ارثی یاد می‌شود. به دو دلیل مهم که یکی گزینش ویژگی‌های نامناسب و دیگری نداشتن آگاهی کافی در زمینه ریاضیات بود، به نتیجه‌ای نرسیدند.

اهداف علم ژنتیک؛

یکی از  اهداف اصلی علم ژنتیک این است که بتوانیم مشکلاتی  را که بیشتر با بدن انسان مرتبط اند حل کنیم.

مسبب بسیار از ناهنجاری ارثی که سبب عذاب بیماران است، ژن ها هستند و شاید بتواند با استفاده از دانش ژنتیک این ژن ها را مهار کرد.

عامل بیماری هایی چون کم خونی یاخته های داسی شکل، هموفیلی و بیماری هانتیگتون یک ژن است در حالی که بیماریهای ژنتیکی دیگر حاصل نقص های وسیع تر در سطح کروموزم ها هستند.

ژنتیک و آینده پزشکی؛

بسیاری از بیماری ها جنبه ژنتیکی دارند و آینده پزشکی احتمالا در گرو معالجات فردی بر اساس ژنتیک هر فرد خواهد بد.

بهترین بیان کننده ژنتیک انسان «کاریوتیپ» است. کایوتیپ تصویری لحظه ای از تمامی کروموزم های آماده تقسیم و در نتیجه ضخیم یک فرد است.

۴۶ کروموزم در انسان وجود دارد: یک جفت کروموزم جنسی و ۲۲ جفت کروموزم غیرجنسی. اولین قدم در تشخیص ناهنجاری ژنتیکی بررسی کاریوتیپ و جستجو برای کروموزم های ناجفت است.

منبع: زیست شناسی در چند دقیقه، مفهوم های کلیدی دنیای ژنتیک و تکامل به زبان ساده. نوشته تام جکسن. مترجم: عرفان خسروی. نشر شهر. ۱۳۹۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *