تاریخ امروز۱۰ فروردین ۱۴۰۳
Peter Higgs index

پیتر هیگز کیست!

پیتر هیگز کیست!

پیتر هیگز متولد ۲۹ می ۱۹۲۹ در نیوکاسلِ انگلستان است. وی سال های کودکی و نوجوانی را در بیرمنگام و بریستول گذراند و سپس مدرک کارشناسی خود را در رشته ی فیزیک، به سال ۱۹۵۰ از دانشگاهِ کینگز کالج King’s college لندن با رتبه ی نخست دریافت کرد.

هیگز پس از آن دوره های کارشناسی ارشد و دکترایش را – با عنوانِ “برخی مشکلاتِ نظریه ی جنبش ملکولی” گذراند و در سال ۱۹۵۴ برای ادامه ی تحقیقاتش به دانشگاه ادینبورگ نقل مکان کرد. او در این دانشگاه در فاصله ی سال های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ عهده دار کرسی تدریس ریاضیات و سپس از ۱۹۸۰ تا زمان بازنشستگیش در ۱۹۹۶ پروفسور فیزیکِ تئوریک بود. وی دریافت کننده ی جوایز متعددی به خاطر فعالیت هایش در حوزه ی ریاضیات و فیزیکِ نظری بوده است.

Peter Higgs

شهرت علمی؛

شهرتِ علمی وی به خصوص مربوط به پیش بینی ذره ای به نام بوزون هیگز است. نظریه ی وی، گامی به جلو در درکِ مقوله ای ست که از آن به “مدلِ استانداردِ چگونگیِ کارکردِ هستی” تعبیر می شود.

به طور کاملاً اشاره وار چنین می توان به این مقوله اشاره کرد : اشیاء از اتم ها پدید آمده اند، اتم ها از ذراتِ اتمی تشکیل یافته اند که خود از اجزاءِ ریزتر شکل یافته اند، این اجزاء هیچ یک به خودیِ خود دارای جرم نیستند و تنها از انرژی تشکیل یافته اند.

پرسش اساسی؛ جرمِ اشیایِ مادی از کجا به وجود آمده؟!

پرسش این است که پس جرمِ اشیایِ مادی از کجا به وجود آمده است؟ هیگز و دیگران به این مقوله، در قالبِ تعاملِ ذرات با یکدیگر و با حوزه ای در فضا پرداخته اند که شاملِ پیش بینیِ ذره ای بنیادی به نام بوزون هیگز است. در ۴ جولای ۲۰۱۲ مرکز تحقیقاتیِ اروپاییِ سرن اعلام کرد که در طی یک عملیات شبیه سازی موفق به ردگیریِ ذره ی فرّارِ بوزون هیگز شده است.

هیگز به همراه همکار دیگرش فرانسیس انگلرت مشترکا برنده جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۱۳ برای کار روی نظریه بوزون هیگز شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *