تاریخ امروز۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
Blood line

مفهوم گروه های خونی لانشتاینز

مفهوم گروه های خونی لانشتاینز

 

گروه های خونی لانشتاینز؛ خون هر شخص در یکی از سه گروه خونی  A،B، O  قرار می‏‌گیرد. چهارمین گروه خونی یعنی AB یک سال بعد کشف شد. مفهوم گروه های خونی لانشتاینز و کشف آنها، انتقال خون را بی‏‌خطر کرد.

در سال ۱۹۰۱ میلادی کارل لانشتاینز، ایمونولوژیست اتریشی و موسس بهداشت دانشگاه وین وقتی دید افراد زیادی بر اثر انتقال خون در طی جراحی‏‌ها می‏‌میرند به «تفاوت های» خونی علاقه‏‌مند شد. وی برای نخستین بار، وجود آنتی‌ژن‌های گروه خونی بر روی گلبول‌های قرمز و نیز آنتی‌بادیهایی علیه همان آنتی‌ژن‌ها را در سرم انسان ثابت نمود. او دریافت که نوعی ترکیب شیمیایی در خون افراد مختلف متفاوت است. لانشتاینز، ابتدا گلبول‌های قرمز را از سرم جدا کرد و سپس به مطالعه نتایج حاصل از مخلوط کردن سرم و گلبول‌های قرمز افراد مختلف پرداخت.

Blood Typess

او به خاطر بینش قابل ملاحظه جایزه نوبل سال ۱۹۳۰ فیزیولوژی و پزشکی را دریافت کرد. مفهوم گروه های خونی و امکان انتقال خون از فرد سالم به فرد بیمار، که جایزه نوبل و عنوان پدر طب انتقال خون را برای این دانشمند به همراه داشت، منجر به نجات زندگی میلیون ها بیمار از طریق دریافت خون های اهدایی گردید.

 اکنون خون انسان بر اساس وجود یا عدم وجود برخی پادگن‏‌ها (antigens) در سطح گلوبول‏‌های سرخ و پادتن‏‌های (antibodies) طبیعی در پلاسما تقسیم بندی می‏‌شود. انتقال خون وقتی بی‏‌خطر است که گروه های خونی با هم جور باشند.

 

گروه خونی

پادتن روی گلبول‏های خونی

پادتن در پلاسما

می تواند خون بدهد به:

می تواند خون قبول کند از:

A

A

ضد ـ B

AوAB

O و A

B

B

ضد ـ A

A B و B

B و O

A B

A و B

هیچ کدام

A B

تمام گروهها

O

هیچ کدام

ضد ـ Bو ضد ـ A

تمام گروه ها

O

آنتی‌ژن  D

گلبول‌های قرمز انسان علاوه بر آنتی‌ژن گروه های خونی دارای آنتی‌ژن D نیز می‌باشند که در این صورت Rh مثبت نامیده می‌شوند. اگر گلبول‌های قرمز فاقد این پادتن باشند Rh منفی می‌باشند. هنگام انتقال خون علاوه بر تطبیق گروه های خونی مطابقت Rh نیز باید بررسی شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *