تاریخ امروز۹ فروردین ۱۴۰۳
hidden figures

ارقام پنهان در رقابت فضایی

ارقام پنهان در رقابت فضایی

ارقام پنهان در رقابت فضایی ؛ ارقام پنهان  (Hidden Figures) یا اشخاص پنهان فیلمی در ژانر زندگینامه ‌ای و درام محصول سال ۲۰۱۶ به کارگردانی تئودور ملفی (Theodore Melfi)  و با فیلمنامه‌ای نوشته‌ی از ملفی و آلیسون شرودر بر اساس کتابی به همین نام اثر مارگوت لی شترلی (Margot Lee Shetterly)  است که داستان زنان ریاضیدان سیاه‌پوست آمریکایی را بازگو می ‌کند که طی رقابت فضایی آمریکا و روسیه در ناسا مشغول به کار بودند.

رقابت فضایی عنوانی است که به اتفاقات بین سازمان فضایی فدرال روسیه از سوی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و ناسا از ایالات متحده آمریکا در زمینه فضا بود. یوری گاگارین روسی برای نخستین‌ بار با وستوک-۱ در تاریخ ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ به‌سوی فضا پرتاب‌شد. وی اولین انسانی بود که به فضای خارج از زمین وارد شد. از سوی دیگر، نیل آرمسترانگ از ناسا با فضاپیمای آپولو ۱۱ به‌سوی فضا پرتاب شد و در تاریخ ۲۱ ژوئیه ۱۹۶۹ بر ماه گام نهاد وی اولین انسانی بود که بر کره ماه قدم گذاشت.

ارقام پنهان

بازیگرانِ ارقام پنهان

از بازیگران فیلم ارقام پنهان می ‌توان به تراجی پی. هنسون۰ (Taraji Penda Henson) اشاره کرد، در نقش کاترین جانسون، ریاضیدانی که مسیر فضایی را برای برنامه‌ ی فضایی مرکوری و دیگر مأموریت‌ های ناسا محاسبه کرد. دیگر بازیگران فیلم اکتاویا اسپنسر (Octavia Lenora Spencer)  در نقش دوروتی وان و جنل مونی (Janelle Monáe)  در نقش مری جکسون هستند و کوین کاستنر، کیرستن دانست، جیمز پارسونز، گلن پاول و ماهرشالا علی نیز در نقش‌های مکمل را ایفا می‌کنند.

تصویربرداری اولیه فیلم ارقام پنهان در ماه مارس ۲۰۱۶ در آتلانتا آغاز و در مه ۲۰۱۶ به اتمام رسید. ارقام پنهان در ۲۵ دسامبر ۲۰۱۶ توسط کمپانی فاکس قرن بیستم منتشر شد، نقدهای مطلوبی را از منتقدان دریافت کرد و در سطح جهان ۲۱۴ میلیون دلار فروش داشت.

این فیلم توسط هیئت بازبینی فیلم یکی از ده فیلم برتر سال ۲۰۱۶ شناخته شد و نامزد جوایز متعددی از جمله سه جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین فیلم ‌نامه اقتباسی و بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای اسپنسر و دو جایزه‌ی گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای اسپنسر و بهترین موسیقی متن شد.

فیلم ارقام پنهان موفق به دریافت جایزه‌ ی بهترین هنرنمایی مجموعه‌ی بازیگران از انجمن بازیگران فیلم شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *