تاریخ امروز۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
poster mary

ماری کوری و زندگی پر تلاطم اش

ماری کوری و زندگی پر تلاطم اش

ماری کوری و زندگی پر تلاطم اش؛ مادام کوری  (Madame Curie)  فیلمی ۱۲۴ دقیقه‌ای و محصول سال ۱۹۴۳ میلادی  به کارگردانی مروین لیروی (Mervyn LeRoy ) با بازی گریر گارسون (Eileen Evelyn Greer Garson ) و رجینالد اوئن (Reginald Owen ) است.

 

ماریا اسکلودوسکا کوری شناخته‌شده با نام ماری کوری فیزیکدان و شیمی ‌دان لهستانی فرانسوی بود. وی در ۷ نوامبر ۱۸۶۷ در ورشو پایتخت لهستان زاده شد.

ماری کوری به سال ۱۸۹۳ در فیزیک، و تنها یک سال بعد در ریاضی، لیسانس گرفت. ماری کوری نخستین زنی است که برنده جایزه نوبل شد. او همچنین نخستین و تنها زنی است که دو بار جایزه نوبل گرفته‌است؛ یک بار در رشته فیزیک به ۱۹۰۳ و بار دیگر، در رشته شیمی در سال ۱۹۱۱ میلادی.

 

کارهای او در رادیواکتیویته، روش ‌هایی برای جداسازی ایزوتوپ، و کشف دو عنصر، پولونیم و رادیوم است. پس از کارهای او، نخستین بررسی‌ های اثر پرتوزایی (رادیواکتیویته) در از بین بردن تومورها با به‌کار گرفتن ایزوتوپ‌ های رادیواکتیو صورت گرفت. وی دو مرکز به نام کوری، در پاریس و ورشو، که امروز از مراکز بزرگ پزشکی جهان هستند، و نیز اولین مرکز درمانی نظامی رادیوپزشکی را هنگام جنگ جهانی اول، بنیان گذاشت.

 

index mary

 

وی اگر چه شهروند فرانسه بود، از امضای ماریا اسکلودوسکا کوری استفاده می‌کرد. او هیچ‌گاه هویت ملی خود را فراموش نکرد؛ به دخترانش زبان لهستانی یاد داد و آن‌ها را برای بازدید به لهستان می‌ برد. همچنین اولین عنصری که کشف کرد را به افتخار لهستان، پولونیوم نامید.

 

کوری در ۱۹۳۴ در اثر کم‌ خونی آپلاستیک که نتیجه پرتوزایی پرتو ایکس بود درگذشت. او هنگام تحقیقاتش در مرکز پزشکی نظامی در جنگ جهانی اول در برابر این پرتوها قرار گرفته‌بود.

او درباره دین خود و همسرش می‌گوید «پیِر هیچ دینی نداشت و من نیز هیچ دینی نداشته‌ام»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *