تاریخ امروز۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
Activism

بخشِ سوم ایسمولوژی؛ از اَبسُلوتیسم تا آکرومِلانیسم

بخشِ سوم ایسمولوژی؛

اَکشنیسم Actionism اَکتیویسم Activism کنش گرایی
اَکتیویسم Activism کنش گرایی:

فعال گرایی، فعالیت گرایی، کوشش گرایی؛ طرفداری از اصول و ایدئولوژی دسته ای که هستۀ مرکزی جنبش های انقلابی و احزاب تندرو را تشکیل می دهند. به عبارت دیگر، به نظر کسایی که توجۀ شدید به عمل سیاسی و دستیابی به نقش سیاسی یا تأثیرگذاری روی آنها دارند، کنش گرایی می گویند. در این شیوه به عملیات و مبارزه بجای مذاکره و انتشار اعلامیه تأکید می شود. کنش گرایی در شکل افراطیِ خود، لازمۀ عمل مستقیم و مبادرت به قهر برای دستیابی به اهداف سیاسی است. کنش گرایی در جنبش های انقلابی و احزاب تندرو اهمیت خاص دارد. مثلا در احزاب پیرو اندیشۀ ولادیمیر ایلیچ اولیانوف لنین (۱۹۲۴-۱۹۱۷) رهبر انقلاب کبیر روسیه، در اصطلاحات سیاسی جناح چپ گرا، گاه مبارز را همردیفِ کنشگر بکار می برند.

اَکچوالیسم Actualism فعلیت گرایی

باشاگرایی؛ گرایش به نظریه ای در علم زمین شناسی که در آن مجموعه ای از اصول را می توان در مقایسۀ آن با کیفیت آثار کنونی و اطلاعات زمینی گذشته بدست آورد.

آدامیسم Adamism آدم گرایی

پیروی از عقاید کسانی که در قرن یازدهم میلادی بر این باور بودند که چون حضرت آدم (ع) عریان ولی معصوم بود پس می توان به صورت لخت ظاهر شد. به اعتقاد برخی، هدف آنان رواج فساد در بین مردم جامعه بود.

آدامیتیسم Adumitism  آدامیسم Adamism آدم گرایی
آداپتیشنیسم Adaptationism انطباق گرایی

تطبیق گرایی، سازگارگرایی؛ تمایل موجودات زنده برای انجام فعالیت هایی که بقاء آنها را در محیط معینی تضمین می کند. در زیست شناسی تکاملی، به هر ویژگی از موجودات گفته می شود که بقاء آن را امکانپذیر می سازد. از نظر فیزیولوژی به تغییر در موجودات اشاره دارد که در اثر شرایط معین محیطی پدید می آیند و واکنش موجودات را نسبت به آن شرایط بهبود می سازد. از نظر حسی به دگرگونی در توانایی تحریک پذیری یک اندام حسی اشاره دارد که در اثر تحریک مدام پدید می آید. به نظر تالکوت پارسونز (۱۹۷۹-۱۹۰۲) جامعه شناس امریکایی، سازگاری نیازهای نظام اجتماعی با مقتضیات محیطی از طریق اقتصاد امکانپذیر می شود.

آدیکشنیسم Addictionism اعتیادگرایی

گرایش به ماده ای مخدر که از نظر جسمانی یا اجتماعی زیانبخش و از نظر قانونی جرم شمرده می شود. به نظر جامعه شناسان، روانشناسان اجتماعی و انسان شناسان علل اعتیادگرایی را باید در عوامل جامعه پذیری یا اجتماعی شدن یا فرهنگ پذیری (خانواده، آموزش و پرورش، آموزش عالی، رسانه های جمعی و…) جستجو نمود.

بخشِ سوم ایسمولوژی؛
اَدیسم Adeism انکارگرایی

پیروی از انکار و نیست انگاری ایزدان و خدایان اساطیری.

آدیافوریسم Adiophorism مباح گرایی

روان گرایی؛ عدم تمایل به الهیات با آزاداندیشی.

Adoptionism

آدوِپشنیسم Adoptionism فرزندخوانده گرایی

پیروی از باور مسیحیانی که حضرت عیسی (ع) را روح و مظهر خدا نمی دانند و معتقدند خداوند در هنگام غسل تعمید این عناوین درا بدو بخشیده است. اعتقاد به اینکه حضرت عیسی (ع) فرزند خواندۀ خداست نه فرزند واقعی او.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *