تاریخ امروز۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

آگورا ؛ فیلسوف و ریاضی دان

آگورا ؛ فیلسوف و ریاضی دان

آگورا (Agora) که در لفظ یونانی باستان به معنای مجلس یا محفل و مکان تجمع است فیلمی اسپانیایی در سبک درام تاریخی محصول سال ۲۰۰۹ است . آگورا برگرفته از زندگی نامه هیپاتیا (Hypatia ) فیلسوف و ریاضی دان زن قرن چهارم میلادی را در اسکندریه روایت می کند. این فیلم را آلخاندرو آمنابار (Alejandro Fernando Amenábar Cantos ) کارگردانی کرده‌ و ریچل وایس (Rachel Hannah Weisz) نقش هیپاتیا را بازی کرده است. فیلم روایتی است از تاریخ و نبرد علم و افراطیت و عشق.

 

این فیلم نخستین بار در بخش خارج از مسابقه شصت و دومین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد.

 

بازیگر ایرانی

همایون ارشادی بازیگر ایرانی در دومین تجربه بین‌المللی خود در این فیلم در نقش آسپاسیوس (برده یا غلام و همچنین همکار هیپاتیا در تبیین نظریات ستاره‌شناسی) بازی کرده‌است.

Agora Index

روایت اصلی فیلم

این فیلم روایتی است از سرگذشت هیپاتیا، بانوی منجم، فیلسوف و ریاضی دان که در قرن چهارم بعد از میلاد در دوران حکومت روم بر این سرزمین می زیسته است. او در کتابخانه اسکندریه تدریس می کند و در مورد نظریات علمی با شاگردانش بحث می کند.

هیپاتیا تلاش می کند که بداند نظریات گذشتگان در مورد نظام خورشیدی و محور زمین درست بوده است یا نه! رابطه او با دو رقیب عشقی، یکی برده‌اش داووس (مکس مینگلا) و دیگری اشراف‌زاده‌ای به‌نام اریستس (اسکار آیزاک) است.

اما اوضاع به آرامی به پیش نمی‌رود و اسکندریه به دام جنگ می افتد. جنگ هایی که گروه های افراطی و بنیادگرا به راه انداخته اند. داووس از سویی عاشق بانوی خود شده و از سویی دیگر می‌تواند با پیوستن به طغیان مسیحیان به آزادی برسد.

در کنار داستان رمانتیک فیلم، داستان تاریخی نیز روایت می‌شود؛ داستان قدرت‌گیری مسیحیان و تسلط تعصب و جهل مذهبی بر خردورزی و دانش، که تصویری نمادین از کشمش‌های ایدئولوژیک دوران معاصر را تداعی می‌کند.

هیپاتیا که نماد علم ورزی و خرد است، تمام تلاش خود را می کند تا حداقل کتابخانه و آثار علمی را نجات دهد. اما قدرت تعصب و جهل دروازه های محکم کتابخانه را فتح می کند و افراطیان تا آنجا پیش می روند که حکم قتل هیپاتیا را صادر می کنند…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *