تاریخ امروز۱۰ فروردین ۱۴۰۳
John Dalton

جان دالتون و نظریه اتمی

جان دالتون و نظریه اتمی

جان دالتون و نظریه ؛ جان دالتون شیمی ‌دان و فیزیک‌ دان بریتانیایی بود. معروفیت او بیشتر بخاطر پیشگامی او در نظریه اتمی است. دالتون همچنین نخستین مقالات علمی با موضوع کوررنگی را که حقایق بسیار مهمی در رابطه با تمایز رنگ‌ها را در بر می‌گرفت در سال ۱۷۹۸ ارائه کرد. به دلیل خدمات دالتون در این زمینه، این ضایعه گاهی با عنوان دالتونیسم هم مطرح می‌گردد. پس از مرگ دالتون، چشمان وی برداشته و به مجمع ادبی و فلسفی منچستر منتقل گردید. در سال ۱۹۹۵ محققان با استفاده از تجزیه و تحلیل دی‌ان‌ای نمونه کوچکی از بازمانده چشم دالتون به بررسی مجدد کوررنگی او پرداختند.

بیوگرافی جان دالتون

جان دالتون ۱۰ سال پیش از ثبت و اعلان استقلال آمریکا در سال ۱۷۶۶، در انگلستان زاده شد. خانواده او در یک کلبه کوچک گلی در روستایی زندگی می‌کردند. در کودکی، جان به همراه برادرش در یک مزرعه کار می‌کرد و در مغازه پدر در بافتن لباس او را یاری می‌دادند. با وجود فراهم بودن اندکی از لوازم اولیه زندگی آن‌ها خانواده فقیری بودند، بسیاری از پسران فقیر در آن زمان از داشتن تحصیلات محروم بودند، اما جان توانست با خوش‌شانسی در مدرسه‌ای در همان نزدیک زادگاهش مشغول تحصیل شود.

او به یادگیری علاقه زیادی نشان می‌داد. آموزگاران نیز او را به یادگیری تشویق می‌کردند. در ۱۲ سالگی، او اولین مدرسه خود را در شهری نزدیک محل اقامتش باز کرد اما به خاطر کمبود پول مجبور به بستن آنجا و کار کردن در مزرعه عمه‌اش شد.

۳ سال بعد، به همراه برادر بزرگ‌تر و یکی از دوستانش مدرسه‌ای را در کندال انگلیس باز کرد. به تدریس انگلیسی. لاتین، یونانی، فرانسوی و ۲۱ موضوع علمی و ریاضی پرداخت. جان به یادگیری طبیعت و هوای اطراف خود می‌پرداخت. او پروانه‌ها، حلزون، و. . . را جمع‌آوری می‌کرد. جان دالتون پی برد که دچار کوررنگی ست و به یادگیری آن روی آورد. در ۱۷۹۳، جان به عنوان معلم خصوصی به منچستر رفت و در کالج جدید مشغول به تدریس شد؛ و در آنجا به مشاهده رفتار گازها پرداخت.

جان دالتون و جرقه های پیدایشِ نظریه اتمی

او به عناصر و اجزاء مختلف و چگونگی درست شدن آن‌ها اندیشید. جان نظریه‌ای داشت که بر طبق آن، هر عنصری از اتمهای مجزا تشکیل شده و تمام عناصر با یکدیگر متفاوت هستند زیرا اتم‌های سازنده هر کدام از آنها، با دیگری متفاوت است.

او فکر می‌کرد که هر عنصری وزن مخصوص می‌دارد، زیرا از اتم‌های متفاوتی تشکیل شده. در سال ۱۸۰۸، جان دالتون کتابی با مضمون، نظامی نوین در فلسفه شیمی منتشر کرد که در آن وزن بسیاری از اتم‌های شناخته شده را جمع‌آوری و لیست کرده بود.

مقدار عددی وزن‌هایی که او محاسبه کرده کاملاً دقیق نبودند، اما مبنایی بودند برای جدول تناوبی پیشرفته، اگرچه بسیاری نظریه دالتون در مورد ساختار اتم را نپذیرفتند، اما وی بر تحقیقات خود برای دفاع از نظریه‌اش ادامه می‌داد.

مرگِ با افتخارِ جان دالتون

جان دالتون در سال ۱۸۴۴ درگذشت، او با افتخار در انگلستان به خاک سپرده شد. بیش از ۴۰۰٬۰۰۰ نفر بدن بی‌جان او را هنگام قرار گرفتن در تابوت مشایعت کردند. آخرین تجربه و آزمایش مربوط به او بررسی چشم نگهداری شده او در سال ۱۹۹۵ بود تا دلیل کوررنگی او را معلوم کنند. ثابت شد که کوررنگی او از نوع نادری است که به دوتروآنوپیا معروف است. دالتون حتی پس از مرگ نیز به گسترش دانش کمک کرد.

جان دالتون ؛ پیشگامِ نظریات اتمی

امروز، دانشمندان در هر جا، نظریه دالتون درباره ساختار اتم را مورد قبول می‌دانند. یک پسر ساده روستایی روش جدیدی برای اندیشیدن و نگاه کردن به عالم هستی و چگونگی کارکرد آن را به مردم و اهل دانش نشان داد.

دالتون یکی از پیشگامان نظریه اتمی بود. بر طبق این نظریه تمام مواد از ذرات ریزی تشکیل شده‌اند که غیرقابل تقسیم‌اند. او اولین ذرات را اتم نامید، و شکل آن‌ها را کروی تصور می‌کرد. همچنین شرح داد که اتم هر عنصر خاص، وزن و مشخصات به‌خصوص همان عنصر را دارد. دالتون که از کوررنگی رنج می‌برد (درباره این بیماری تحقیق کرد و نخستین مقاله علمی درباره این بیماری را که بعداً دالتونیسم نام گرفت) منتشر کرد.

جان دالتون

نظریه اتمیِ جان دالون از نگاهی نزدیکتر

کل ماده از اتم‏هایی تشکیل شده است که نمی‏تواند خلق، نابود، و یا تقسیم شود. اتم‏های یک عنصر شبیه و یکسان‏اند ولی با اتم‏های عناصر دیگر تفاوت دارند. تمام تغییرات شیمیایی حاصل به هم پیوستن و یا جدا شدن اتم‏ها هستند. البته، که اکنون می‏دانیم که اتم‏ها نابود شدنی و یا تقسیم ناشدنی نیستند.

کل ماده از اتم‏هایی تشکیل شده است که نمی‏تواند خلق، نابود، و یا تقسیم شود. اتم‏های یک عنصر شبیه و یکسان‏اند ولی با اتم‏های عناصر دیگر تفاوت دارند. تمام تغییرات شیمیایی حاصل به هم پیوستن و یا جدا شدن اتم‏ها هستند. البته، که اکنون می‏دانیم که اتم‏ها نابود شدنی و یا تقسیم ناشدنی نیستند. اکنون می‏دانیم که نظریۀ دالتون یکی از ستون‏هایی است که دانش شیمی بر شالودۀ آن نهاده شده است.

دالتون ترکیبات مختلفی را مطالعه کرد که در آن‏ها دو عنصر بیش از یک نوع ترکیب می‏سازند و نتیجه گرفت اگر دو عنصر A و B با هم ترکیب شوند و بیش از یک ترکیب بسازند، جرم‏های مختلف A که با جرم ثابت B ترکیب می‏شود به نسبت یک عدد صحیح هستند. این گزاره را قانون نسبت‏های مضاعف می‏گویند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *