تاریخ امروز۱۰ فروردین ۱۴۰۳
Sputnik

اسپوتنیک وی ؛ ورود اولین محموله واکسن به ایران

اسپوتنیک وی ؛ اولین محموله واکسن روسی کرونا وارد ایران شد

اسپوتنیک وی ؛ اولین محموله واکسن کرونای ساخت روسیه که با نام «اسپوتنیک وی» شناخته می‌شود، عصر روز پنجشنبه وارد کشور شد.

کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، اعلام کرده که این محموله برای نمونه‌برداری و انجام بررسی‌های نهایی به محل نگهداری منتقل خواهد شد.

به گفته آقای جهانپور، درباره شروع واکسیناسیون پس از اعلام معاونت بهداشتی و کمیته اجرایی واکسیناسیون کرونا اطلاع‌رسانی انجام خواهد شد. کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه، گفته است که محموله دوم تا آخر بهمن ماه و محموله سوم نیز تا دهم اسفند راهی تهران می‌شود.

میزان واکسن خریداری شده

پیش از این، رییس دفتر رییس جمهوری و دیگر مقام‌های دولت از واردات دو میلیون دوز واکسن به ایران خبر داده بودند. با این حال محمدرضا شانه‌ساز، معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو، روز چهارشنبه اعلام کرد  که تنها واردات حداقل ۵۰۰ هزار دوز از این واکسن قطعی است و مقامات ایران در حال مذاکره با شرکت روسی هستند. او روز پنجشنبه هم گفت  قرارداد ایران با روسیه برای دریافت واکسن دو میلیون دوز بوده و محموله اول وارد شده برای ۱۰ هزار نفر است.

Sputnik V

واکسن روسی و مخالفین

از سوی دیگر اما در روزهای گذشته برخی از متخصصان و مقام‌های فعلی و پیشین با تزریق واکسن روسی کرونا مخالفت کرده‌اند. از جمله، مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، در مصاحبه با روزنامه جهان صنعت واردات واکسن کرونای روسی را «شانس بد مردم ایران» دانسته و گفته بود که این واکسن را تزریق نخواهد کرد. اما جهانپور در واکنش به سخنان محرز درباره واکسن روسی کرونا گفت که او «شانی» برای ارزیابی واکسن ندارد.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران هم به خبرگزاری برنا گفت: «واکسن روسی به تایید سازمان غذا و داروی ایران رسیده و باید به آن اعتماد کنیم.»

به تازگی نشریه پزشکی لنست در گزارشی نوشت واکسن روسی اسپوتنیک وی علیه بیماری کرونا حدود ۹۲ درصد کارایی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *