تاریخ امروز۱۸ شهریور ۱۴۰۳
New element

عنصر جدید ؛ در یک آزمایش آزمایشگاهی خلق شد

عنصر جدید ؛ در یک آزمایش آزمایشگاهی خلق شد

عنصر جدید که در یک آزمایش آزمایشگاهی خلق شد نگاه‌ها و توجهات را به آزمایشگاهی در دانشگاه برکلی متوجه ساخت. محققان آزمایشگاه برکلی موفق شدند بوسیلۀ سایکلوترون ۸۸ اینچ (Cyclotron) عنصر فوق سنگین لیورموریوم را با استفاده از پرتوای از تیتانیوم-۵۰ (titanium-50) خلق کنند.

شما در ادامه ترجمه اختصاصی بنیاد بین المللی تئوری‌ها و دکترین‌ها  از این خبر هیجان‌انگیز در جهان ذرات را مطالعه خواهید کرد.

یک گام به سوی عنصر جدید

با مرور نتایج آزمایشی جدید این احتمال می‌رود که فیزیکدانان یک قدم به ایجاد عنصر ۱۲۰، سنگین‌ترین عنصری که تاکنون شناخته شده است، نزدیک‌تر شده باشند. دانشمندان آزمایشگاه ملی لارنس برکلی (آزمایشگاه برکلی) با موفقیت دو اتم لیورموریوم، یا همان عنصر ۱۱۶ را با استفاده از پرتو ذرات تیتانیوم تولید کردند. این دستاورد اولین گام حیاتی به سوی سنتز عنصر گریزان ۱۲۰ است.
این کشف که در کنفرانس ساختار هسته‌ای سال ۲۰۲۴ میلادی اعلام شد، توسط آزمایشگاه برکلی انجام شده است. این آزمایشگاه تا کنون ۱۶ عنصر از ۱۱۸ عنصر شناخته شده را کشف کرده است. آزمایش اخیر با استفاده از شتاب دهنده یون سنگین آزمایشگاه لارنس، سایکلوترون ۸۸ اینچی انجام شد. نتایج دقیق این آزمایش قرار است به تفصیل در مقاله‌ای که در مجلۀ مرور اطلاعات فیزیک چاپ خواهد شد اعلام شود. اما همین اطلاعات اولیه نشان می‌دهد که این کشف کلیدی در جستجوی عنصر ۱۲۰ است.

New element 2

عنصر جدید راهی برای پیشرفت به سوی آخرین گام بشر

ژاکلین گیتس، دانشمند هسته‌ای در آزمایشگاه برکلی که این آزمایش را رهبری می‌کند، اعلام کرده است که؛ «این واکنش هرگز قبلاً نشان داده نشده بود، و ضروری بود که قبل از شروع تلاش ما برای ساخت عنصر ۱۲۰، ثابت کنیم خلق عناصر جدید در آزمایشگاه ممکن است. ایجاد یک عنصر جدید یک شاهکار بسیار نادر است. این هیجان انگیز است که بخشی از این فرآیند باشید و یک مسیر امیدوارکننده رو به جلو داشته باشید.»

خلق عنصر جدید ؛ شاهکار نادر

ایجاد یک اتم از عنصر ۱۲۰ حتی یک شاهکار نادرتر خواهد بود، اما ایجاد موفقیت آمیز لیورموریوم نشان می دهد که با ادامه تحقیقات، این هدف در دسترس است. دانشمندان بر این باورند که محققان ممکن است سال های زیادی را در جستجوی عنصر ۱۲۰ صرف کنند.
راینر کروکن، مدیر بخش علوم هسته‌ای آزمایشگاه برکلی، هم پس از اعلام خبر این موفقیت گفت؛ «ما برای تحقق خلق عنصر ۱۱۶ نیاز داشتیم که علاوه بر تلاشهایمان، طبیعت با ما مهربان باشد و طبیعت امروز با ما مهربان بود. ما فکر می‌کنیم ساختن عنصر ۱۲۰ چیزی حدود ۱۰ برابر بیشتر از خلق عنصر ۱۱۶ زمان نیاز داشته باشد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *