تاریخ امروز۲۶ شهریور ۱۴۰۳

پول و شادی ؛ بررسی علمی میزان تأثیر پول بر احساس شادی

پول و شادی ؛ بررسی علمی میزان پول بر احساس شادی که در تحقیقات متیو کیلینگزورث اندازه­گیری شده است مقاله ای است که امروز به بررسی آن خواهیم پرداخت. در این تحقیق اگرچه این ایده که پول خوشبختی نمی‌آورد در بسیاری از فرهنگ‌ها وجود دارد اما به نظر می‌رسد که چندان درست نیست؛ دستکم نتایج به دست آمده در تحقیقی که از سوی متیو کیلینگزورث، پژوهشگر خوشبختی در دانشگاه پنسیلوانیا انجام داده، چنین نشان می‌دهد.

 

پول و شادی ؛ خلاصه

آیا نقطه‌ای وجود دارد که پس از آن پول بیشتر دیگر با شادی بیشتر مرتبط نباشد؟ در تحقیقات اخیر، متوجه شدم که شادی به طور پیوسته حداقل با افزایش درآمد به میزان صدها هزار دلاری در سال افزایش می‌یابد. اما چه چیزی پس از آن اتفاق می‌افتد؟ آیا شادی ثابت می‌ماند، کاهش می‌یابد یا همچنان افزایش می‌یابد؟ برای پی بردن به این موضوع، من شادی یک نمونه بزرگ از اهالی ایالات متحده با درآمدهای متنوع را با شادی دو نمونه از افراد با دارایی بالا و با استفاده از معیار سنجش شادی تقریباً یکسان مقایسه کردم. نتایج نشان می‌دهد که یک روند صعودی قابل توجه وجود دارد، به طوری که افراد ثروتمند به طور معناداری و قابل توجهی از افراد با درآمد بالای ۵۰۰,۰۰۰ دلار در سال خوشحال‌تر هستند. علاوه بر این، تفاوت بین شرکت‌کنندگان ثروتمند و با درآمد متوسط تقریباً سه برابر بیش‌تر از تفاوت بین شرکت‌کنندگان با درآمد متوسط و پایین بود، که خلاف ایده‌ای است که ادعا می­کند افراد با درآمد متوسط نزدیک به اوج منحنی پول – شادی هستند. در نهایت، اندازه مطلق تفاوت در شادی بین ثروتمندترین و فقیرترین افراد بزبسیار زیاد بود. البته این آزمایش ثابت کرد با افزایش درآمد و ثروت بیش از نیمی (تقریباً ۵۸%) از شرکت‌کنندگان که قبلاً درآمد کمی داشتند بیشتر خوشحال شده بودند. نتایج نشان می‌دهد که ارتباط مثبت بین پول و شادی تا بالای نردبان اقتصادی ادامه دارد و اندازه تفاوت‌ها می‌تواند قابل توجه باشد. ما می‌دانیم علیرغم آنچه افراد ثروتمند می‌گویند، پول می‌تواند برای انسان خوشبختی بیاورد و درمقابل، زندگی در فقر می‌تواند انسان را سه برابر بیشتر در معرض افسردگی یا اضطراب قرار دهد بطور مثال یک پول بادآورده ناگهانی، سطح شادی شما را به میزان قابل توجهی افزایش می‌ده و تحقیقات بطور مکرر نشان داده که درآمد سالانه بالاتر بشدت با شادی و رفاه کلی ارتباط دارد. اما احتمالاً شنیده‌اید برای مزایایی که پول نقد اضافی به ارمغان می‌آورد، محدودیت‌هایی هم وجود دارد. به عبارت دیگر اگرچه پول زیاد باعث می‌شود به راحتی بتوان از عهده پرداخت اجاره و هزینه خرید غذا برآمد و به این ترتیب شادتر شد اما اگر به سطح متوسط «هرم مازلو» برسید آیا پول بیشتر تغییر چندانی در وضعیت شادمانی شما بوجود خواهد آورد؟

پول و شادی

پول و شادی؛ تا کجا افزایش ثروت سبب شادی می­شود

آیا افراد با پول بیشتر، شادتر هستند؟ سؤال پژوهشی در این زمینه بزرگ و پیچیده است، اما تقریباً تمام تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که پول بیشتر به طور حداقلی با شادی بالاتر مرتبط است.

سؤال کلیدی بعدی این است که این ارتباط تا کجا ادامه دارد. آیا نقطه‌ای وجود دارد که فراتر از آن، پول بیشتر دیگر با شادی بیشتر مرتبط نباشد؟ پاسخ به این سؤال ممکن است بر تصمیم‌گیری‌های مالی، برنامه‌های جبران خسارت، مالیات و دیگر حوزه‌های مهم تأثیر بگذارد.

اما پاسخ دادن به این سؤال دشوارتر از آن چیزی است که تصور می‌شود. به‌ طور تاریخی، دشوار بوده است که شکل ارتباط بین پول و شادی را تعیین کنیم زیرا داده‌های کافی از افراد مرفه وجود ندارد. شاید افراد ثروتمند تمایلی به صرف وقت آزاد خود برای انجام نظرسنجی نداشته باشند. در ادبیات علمی گسترده‌ای که به بررسی ارتباط بین درآمد و شادی پرداخته، تقریباً تمام مطالعات فقط دامنه محدودی از درآمدها را تحلیل می‌کنند و این باعث می‌شود که نتیجه‌گیری درباره شکل کلی این ارتباط دشوار باشد. به عنوان مثال، اگر یک مطالعه فرضی فقط شامل افرادی با درآمد تا ۱۰۰,۰۰۰ دلار در سال باشد، مهم نیست که چه شکلی نشان داده شود، مشخص نخواهد بود که اگر دامنه درآمدها وسیع‌تر بود، چه چیزهایی ممکن بود مشاهده شود.

در این تحقیق، داده‌های سه گروه (گروه اول بیش از ۳۳ هزار نفر با درآمد حداقل ۱۰ هزار دلار، و دو گروه دیگر افراد بسیار ثروتمند با ثروت خالص میلیون‌ها دلار) را با هم مقایسه کردم و دریافتم که احتمالا فردی مانند ایلان ماسک بسیار شادتر از شماست؛ آنهم با یک فاصله زیاد.

پول و شادی؛ نتایج نهایی

این تحقیق به ما نشان داد که؛ افراد ثروتمند از نظر آماری بطور قابل توجهی شادتر از افرادی هستند که بیش از ۵۰۰ هزار دلار درآمد در سال دارند. علاوه بر این نتایج این تحقیق نشان داد که تفاوت سطح شادی میان افراد بسیار ثروتمند و افراد دارای درآمد متوسط، سه برابر بیشتر از تفاوت سطح شادی میان افراد دارای درآمد متوسط و گروه دارای درآمد پایین است. به این ترتیب این ایده که افراد با درآمد متوسط ​​به قلۀ منحنی شادی نزدیک هستند، درست نیست.

تفاوت سطح شادی بین ثروتمندترین و فقیرترین افراد نیز بسیار زیاد است. به این ترتیب نتایج این تحقیق نشان داد که ارتباط مثبت و مستقیمی بین میزان پول و شادی وجود دارد.

نکته کلیدی تحقیق این بود که افراد ثروتمندتر هم می‌توانند کالاهای مادی بیشتری بخرند و هم «احساس امنیت» بیشتری می‌کنند که همین موضوع باعث تولید ثروت  بیشتری برای آنان می‌شود.

احساس خوب داشتن کنترل بیشتر بر زندگی، می‌تواند دلیل حدود ۷۵ درصد ارتباط مستقیم میان پول و شادی را توضیح دهد. به عبارت دیگر، وقتی مردم پول بیشتری دارند، کنترل بیشتری بر زندگی خود دارند و در نهایت آزادی بیشتری برای زندگی کردن به گونه‌ای که دلشان می‌خواهد دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *