تاریخ امروز۲۶ شهریور ۱۴۰۳
Mahatma 1

بخش هفدهم ایسمولوژی ؛ گاندیسم

بخش هفدهم ایسمولوژی ؛ گاندیسم و گاندی گرائی را مورد بررسی قرار می­دهد. طرفداری از اندیشه ها و عقاید مهانداس کارمچاند گاندی (۱۹۴۸-۱۸۶۹) رهبر و بنیان‌گذار استقلال هند از انگلستان و روش مبارزاتی وی که به مقاومت منفی معروف است را گاندی‌گرایی می‌نامند.

گاندیسم  ؛ گاندی گرایی

طرفداری از اندیشه ها و عقاید مهانداس کارمچاند گاندی (۱۹۴۸-۱۸۶۹) رهبر و بنیان‌گذار استقلال هند از انگلستان و روش مبارزاتی وی که به مقاومت منفی معروف است را گاندی‌گرایی می‌نامند.

گاندی حقوق‌دان، ملی‌گرای ضد استعمارگری و اخلاق‌شناس سیاسی اهل هند بود که با هدف رهبری جنبش موفق استقلال‌طلبی هند از سلطه‌ی استعمار بریتانیا، عمل مقاومت بدون خشونت را به کار گرفت. او الهام‌بخش جنبش‌های حقوق مدنی و آزادی در سراسر جهان بود. عنوان افتخاری مهاتما بر گرفته از زبان سانسکریت: «بزرگ‌روح، ارجمند»، که نخستین بار سال ۱۹۱۴ در آفریقای جنوبی برای او به کار رفت، اکنون در سراسر جهان استفاده می‌شود.

سفر به آفریقا و آغاز تغییر

او به پیشنهاد شرکتی هندی به افریقای جنوبی رفت تا پروندۀ آن شرکت را مطالعه و در محکمه از آن دفاع نماید. این مسافرت در آوریل ۱۸۹۳ صورت گرفت و در واقع مقدمه مبارزات سیاسی و اجتماعی وی بشمار می‌آید در آن زمان روش دولت آفریقای جنوبی نسبت به غیر اروپاییان بخصوص هندیان بسیار ناپسند بود.

مقاومت‌های سخت ولی مسالمت‌آمیز گاندی در برابر قوانین ظالمانه‌ی آن دولت سبب شهرتش گردید چنانکه هندیان او را نمایندۀ خود می‌دانستند و به دستوراتش عمل می‌کردند. گاندی پس از سه سال اقامت در آفریقای جنوبی به تأمین اجتماعی جامعه و اعطای حق رأی به زنان، به تقویت حس اعتماد عمومی پرداخت.

Mahatma 2

گاندیسم؛ مرزها وچهارچوب‌ها

از ویژگی‌های گاندیسم عبارتند از: استقلال‌گرایی در سیاست خارجی، تأکید بر امنیت نظامی، تأکید بر رشد اقتصادی، حمایت از اقتصاد سرمایه‌داری، طرفداری از ثبات سیاسی، طرفداری از رهبری و مرکزگرایی سنتی فرانسوی و وابستگی اخلاقی به کلیسای کاتولیک رم را می‌توان برشمرد.

گاندی در سال ۱۹۲۱ رهبری کنگره ملی هند را به عهده گرفت و جنبش‌های سراسری کاهش فقر، گسترش حقوق زنان، ایجاد دوستی مذهبی و قومی، پایان دادن به نجس‌ها، و مهم‌تر از همه، دستیابی به خودمختاری را رهبری کرد.

او شروع به زندگی در یک جامعه مسکونی خودکفا، خوردن غذای ساده و گرفتن روزه‌های طولانی به‌عنوان روشی هم برای درون‌نگری و هم اعتراض سیاسی کرد. گاندی با آوردن ملی‌گرایی ضد استعماری، مردم هند را در به چالش کشیدن مالیات بر نمک تحمیل‌شده از سوی بریتانیا با رژه نمک به طول ۴۰۰ کیلومتر در سال ۱۹۳۰ و در فراخوان برای بریتانیایی‌ها به‌منظور ترک هند در سال ۱۹۴۲ رهبری کرد. او بارها و سال‌ها هم در آفریقای جنوبی و هم در هند زندانی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *