تاریخ امروز۲۶ شهریور ۱۴۰۳
Atlas

اطلس ؛ هیجان با طعم تکنولوژی هوش مصنوعی

اطلس؛ هیجان با طعم تکنولوژی هوش مصنوعی را برای مخاطبانش به ارمغان می­‌آورد. اطلس به کارگردانی برد پیتون و نویسندگی لئو سرداریان و آرون الی کولیت، یک فیلم اکشن علمی تخیلی محصول سال ۲۰۲۴ میلادی است.

جنیفر لوپز به عنوان ستارۀ فیلم در نقش یک تحلیلگر بسیار ماهر مبارزه با تروریسم ظاهر می‌­شود. تحلیل‌گری که نسبت به هوش مصنوعی شک و تردید عمیقی دارد. اما او باور دارد که این شک و تردید تنها راه نجات او از شکست در ماموریتی است که هدفش بازگرداندن صلح است.

 

اطلس ؛ هوش مصنوعی نابودگر و یا ناجی

در سال ۲۰۴۳، تروریست هوش مصنوعی انسان‌نما، هارلن، جنگ ماشین‌ها علیه انسان‌ها را رهبری می‌کند که ۳ میلیون کشته بر جای می‌گذارد. نیروهای نظامی ائتلاف بین المللی یک رشته پیروزی را در برابر هارلن به دست آورده و او را مجبور به فرار به فضای خارج از جو می‌کنند.

بیست و هشت سال بعد، اطلس شپرد، تحلیلگر هوش مصنوعی، در پی دستگیری و بازجویی از یکی از ماموران ارشد هارلن متوجه می‌شود که هارلن به سیاره‌ای در کهکشان آندرومدا فرار کرده است.  او بر اساس شناختش از هارلن اصرار می‌کند که در ماموریت نظامی برای دستگیری یا نابودی هارلن حضور داشته باشد.

سلاح اصلی انسان­‌ها در این نبرد اسکادرانی از اسلحه­‌های جدید است که توسط یک هوش مصنوعی کنترل می‌­شود و برای استفاده از حداکثر کارائی این سلاح انسان‌ها باید اجازۀ دسترسی این هوش‌مصنوعی برای انطباق کامل با خاطرات و فضای مغز خود را صادر کنند.

اولین نکتۀ جذاب فیلم اینجا رخ می‌دهد؛ هوش مصنوعی به عنوان یک نابودگر و یا به عنوان یک ناجی! و بی اعتمادی و نگاه سرد اطلس به هوش مصنوعی حالا او را در سر راه یک انتخاب سنگین قرار می‌دهد.

Atlas Poster

اطلس و اعتماد به هوش مصنوعی

اطلس در موقعیت های سختی که در طی این مأموریت تجربه می‌کند، در نهایت تصمیم به همکاری با هوش مصنوعی می‌گیرد و همین همکاری نتایج مثبتی را برای او، مأموریت‌شان و وقایعی که در طول فیلم شاهد آن هستیم رقم می‌زند.

نقد فیلم در نشریه نیویورک تایمز

در یک نقد که در نشریه نیویورک تایمز در خصوص فیلم منتشر شده آمده است که: «مفهوم فیلم، یک مفهوم جذاب است. زیرا این سؤال باز هم روی صفحه و هم در زندگی واقعی رو به روی ما قرار می‌گیرد که؛ آیا هوش مصنوعی ذاتاً خوب است یا بد، یا خنثی است، یا چهارمین مورد که ما به تابحال در خصوص آن حتی فکر هم نکرده‌ایم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *